
Január elsejétől 75 lejjel emelkedik a bruttó minimálbér, amely így eléri majd a 975 lejt – jelentette be Rovana Plumb munkaügyi miniszter hétfőn, a Mediafax hírügynökség által szervezett, a magánnyugdíj-rendszerről szóló konferencián.
2014. október 13., 15:432014. október 13., 15:43
A munkatörvénykönyv előírásai szerint a minimálbér értékét kormányhatározat révén határozza meg a kabinet a munkáltatókkal és a szakszervezetekkel való egyeztetést követően. A juttatás értéke a napi nyolcórás munkát végző személyekre vonatkozik.
Ebben az évben a kormány két alkalommal emelte a bruttó minimálbért: januárban és júliusban is 50 lejes volt a növekedés – a havi 168 ledolgozott órát figyelembe véve így a jelenleg 900 lejes bruttó jövedelem szerint az órabér 5,35 lej. A július elsejei növekedés országszerte több mint 966 ezer alkalmazottat érintett, közülük 281 ezren a közszférában, közel 685 ezren pedig a versenyszférában dolgoznak.
Ehhez képest a januári béremelés még 804 ezer munkavállalónak kedvezett – közülük 238 ezren állami alkalmazottak voltak, 566 ezren pedig a magánszférában tevékenykedtek. Az adatok szerint így a minimálbért keresők száma alig hét hónap alatt 162 ezerrel emelkedett, a jelenség pedig főként a magáncégek alkalmazottait érintette.
A juttatás 2013-ban és 2012-ben ugyancsak két alkalommal, egyenként 50-50 lejjel emelkedett. A bruttó minimálbér értéke 2011-ben 670 lej volt, ez mindössze 3,94 lejes órabért jelentett.
A Nemzetközi Valutaalap (IMF) egyébként még áprilisban arról számolt be, hogy noha ebben az évben jelentős mértékben nő a romániai minimálbér, továbbra is alulmarad a térség más országaiban alkalmazott összegnél. A hazai, mintegy 204 eurónál alacsonyabb minimálbér csak Bulgáriában van (158 euró), s a romániai szint még mindig a fele az olyan országokban alkalmazott összegnél, mint Horvátország, Lengyelország vagy Szlovákia. Igaz, a bruttó hazai termék (GDP) is 40 százalékkal alacsonyabb, mint az említett országokban.
Az IMF azzal is számolt, hogy a minimálbér emelése felemás hatást fog gyakorolni az adóbevételek alakulására: miközben nőni fog a társadalombiztosítási hozzájárulások összege, a cégek kisebb profitja az általuk befizetett adóból „vesz el”.
A munkáltatók egyébként, akik a havi 168 órás munka után nem biztosítják legalább a minimálbért az alkalmazottaknak, 300-tól 2000 lejig terjedő büntetést kaphatnak.
Navi Pillay dél-afrikai jogász, az ENSZ volt emberi jogi főbiztosa és a hágai Nemzetközi Büntetőbíróság egykori bírája kapja idén a Nobel-békedíjat – jelentette be pénteken Oslóban a Norvég Nobel-bizottság.
Anne Carson kanadai szerzőnek ítélte oda az idei irodalmi Nobel-díjat a Svéd Akadémia, amely csütörtökön Stockholmban jelentette be döntését.
Törökországban került kézre Iurie Radulov, alias „Babior”, az egyik legrettegettebb bűnöző a Moldovai Köztársaságban, akinek az 1990-es évek elején – az akkori nyomozati anyagok szerint – Romániával is voltak kapcsolatai.
Az Európai Bizottság szerdán 1,24 milliárd eurót folyósított Ukrajnának a 90 milliárd eurós támogatási hitel védelmi célú alapjából, a forrás ukrán vállalatok által gyártott drónok, drónelhárító eszközök, lőszerek és rakéták beszerzését fedezi.
Elhunyt kedden 102 éves korában Los Angelesben Eva Marie Saint, A rakparton című Elia Kazan-film Oscar-díjas színésznője – írja az MTI Variety.com portálra hivatkozva.
Dróntámadás következtében egy hajó elsüllyedt, egy másik pedig megrongálódott kedden a Fekete-tengeren, Bulgária partjainál – írja az MTI helyi médiajelentésekre hivatkozva.
Megjelent a spanyol parlament feloszlatásáról és november 29-ére előrehozott választások kiírásáról szóló rendelet a spanyol hivatalos állami közlönyben (BOE) kedden. A dokumentumot azután tették közzé, hogy VI. Fülöp spanyol király aláírta.
Az egészségügyi helyzet „ellenőrzés alatt áll” Oroszországban – nyugtatnak az orosz hatóságok, miután a sajtóban megjelent információk szerint egy laboratóriumi technikus pestisben halhatott meg Szibériában. Az ügyben az amerikaiak is megszólaltak.
Az Európai Bizottság támogatja, hogy Montenegró 2028-ban az Európai Unió 28. tagállamává váljon, a csatlakozási folyamat lezárásához azonban politikai stabilitásra és széles körű pártközi támogatásra van szükség – jelentette ki Ursula von der Leyen.
A Flydubai Tel-Avivba tartó járatának egyik pilótája megkéselte a másikat, feltehetően a gép lezuhanását akarta okozni – jelentette ki szerdán délután Benjámin Netanjahu izraeli miniszterelnök a reggeli légi incidenssel kapcsolatban.
szóljon hozzá!