
Szerdán érkeznek a tanügyben megemelt bérek. Júniusban ismét nő az ágazatban dolgozók fizetése. Képünk illusztráció
Fotó: Jakab Mónika
Az oktatási rendszerben dolgozók szerdán kapják meg az első, januártól megnövelt bérüket. A fizetésemelés még nem teljes, hiszen júniustól újból nő majd a tanügyben dolgozók javadalmazása. Hogy pontosan mennyivel, arra a tanügyi szakszervezettől kaptunk példákat.
2024. február 13., 21:072024. február 13., 21:07
Az oktatási rendszerben február 14-én utalják ki a januári béreket, ez lesz tehát az első megnövelt fizetés, amit kézhez kapnak az ágazat alkalmazottai.
A tanügyi szakszervezetek tavalyi általános sztrájkjukkal jelentős béremelést harcoltak ki, ennek első részét már múlt év júniusában meg is kapták az érintettek.
A pedagógusok alapbére 20 százalékkal nő idén, ebből mintegy 13 százalékot tesz ki a januári emelés mértéke. A didaktikai és nem didaktikai kisegítőszemélyzet fizetését 15 százalékkal növelik meg ebben az évben.
– tudtuk meg Molnár Zoltántól.
A Tanügyi Szabad Szakszervezetek Szövetsége (FSLI) Maros megyei szervezetének vezetője azonban azt is hozzáfűzte, hogy
A nem didaktikai kisegítőszemélyzet esetében még az idei 15 százalékot is nehezen tudták kiharcolni, ugyanis
Az iskolaigazgatók és aligazgatók fizetése 60–65 százalékkal nő idén. Náluk a nagyobb emelésre azért van szükség, hogy megszűnjön a korábbi béregyenlőtlenség.
Molnár Zoltántól példákat kértünk arra vonatkozóan is, hogy konkrétan mennyivel nő az egyes személyzeti kategóriák bére az oktatási rendszerben, azaz mennyivel lesznek nagyobbak a szerdától folyósítandó fizetések, illetve mekkora összeg jön majd még rá ezekre júniustól.
A legmagasabb jövedelmi kategóriába tartozó tanári bruttó alapbérek értéke közel 800 lejjel emelkedett.
Egy nagyobb iskolát vezető igazgató, aligazgató alapbére mintegy 8300 lejt tett ki decemberben, ez mostanra elérte a 10 800 lejes bruttó értéket, június elsejétől pedig 11 500 lejre nő majd. Az utóbbi két érték kissé magasabb, 11 100, illetve 11 800 is lehet bizonyos esetekben. Látható a számok alapján, hogy megszűnik a már említett béregyenlőtlenség – jegyezte meg ezzel kapcsolatban Molnár Zoltán, kérdésünkre azt is elmondva, hogy
A különböző személyzeti kategóriák bruttó alapbére is több száz lejjel nőtt. Egy 20 év régiséggel rendelkező kapus alapfizetése például 4076 lejről 4550-re, ez pedig tovább emelkedik júniusban, elérve akár az 4800 lejes bruttó értéket is.
Hasonlóan alakul a nevelők alapbére is. Egy nagy munkarégiséggel rendelkező szakképzett munkásé – például karbantartóé – 5600 lejre nőtt januártól, júniusban pedig további 250 lejjel lesz nagyobb.
Ami pedig a didaktikai kisegítőszemélyzetet illeti,
A hasonló munkarégiséggel, de felsőfokú végzettséggel rendelkező könyvtárosok alapbére januárra 7105 lejre emelkedett, júniusban pedig eléri a 7793 lejes értéket – sorolta a példákat Molnár Zoltán.
A tanügyi szakszervezet képviselője megfelelő mértékűnek tekinti a béremelést, mint mondta, a statisztikák alapján a tanintézetvezetők fizetések tekintetében előkelő helyre kerülnek az EU keleti részén, de a teljes béreket tekintve a pedagógusok fizetése is megfelelő lesz.
És ha majd az új bértörvény kidolgozásakor is betartja a kormány a korábban vállaltakat, akkor már valóban „egy élhető állapot” alakul ki a tanügyi rendszerben – fogalmazott Molnár Zoltán.
A Duna vízhozama a következő napokban is jóval elmarad a novemberi sokéves átlagtól – derül ki az Országos Hidrológiai és Vízgazdálkodási Intézet (INHGA) vasárnap közétett előrejelzéséből.
Akár mínusz 11 Celsius-fokig is süllyedhet a hőmérséklet hétfőre virradóan Székelyföldön, de az ország szinte egész területén fagypont alatti értékekre kell számítani. A jövő hét közepétől azonban országszerte jelentős felmelegedés várható.
Gépjárművezetői engedély nélkül vezetett az a 45 éves szentábrahámi férfit, akit szombaton megállítottak a rendőrök.
Vasárnap légi közúti ellenőrzéseket tartanak Hargita megyében, így érdemes betartani a forgalmi szabályokat.
Beköszöntött a téli hideg Székelyföldre: vasárnapra virradóra Csíkszeredában mínusz 10,5 Celsius-fokig süllyedt a hőmérséklet, de Maroshévízen és Gyergyóalfaluban is mínusz 8 fok alatti értékeket mértek.
Életét vesztette egy turista a Retyezát-hegységben, miután megcsúszott egy jeges szakaszon és lezuhant – közölte vasárnap a Facebook-oldalán a Hunyad megyei hegyimentő-szolgálat.
A lengyel hatóságok eddig nem erősítették meg, hogy román állampolgárok is lennének a krakkói főtéren elkövetett fegyveres támadás áldozatai között – tájékoztatott szombat este a román külügyminisztérium.
A magánlaboratóriumoknak és -klinikáknak fel kell majd tüntetniük, mekkora elszámolási keretre szerződtek az egészségbiztosítóval, hogy a páciensek előre tudják, kell-e fizetniük a laborvizsgálatokért – jelentette be szombaton az egészségügyi miniszter.
Kalibáskőről sokaknak a Csíkszeredát Székelyudvarhellyel összekötő út mellett található, egykori étterem jut eszébe. Pedig a név eredetileg egy különleges természeti képződményt jelöl, amely az országút közelében rejtőzik.
Az eMAG forgalma meghaladta az 1,041 milliárd lejt az idei fekete pénteken, és 55 millió lejjel felülmúlta a tavalyit – közölte szombaton az online áruház.
szóljon hozzá!