Macovei: érdekellentétben van az RMDSZ

Mitől volt a legjobban felháborodva Markó Béla, olyannyira, hogy George Copossal együtt magából kikelve hagyta ott a kormányülést? Egyebek mellett erről is beszél szerkesztőségünknek adott exkluzív interjújában Monica Macovei. A korrupció elleni harc emblematikus alakját nagyon bántja, hogy az RMDSZ képviselői és szenátorai szinte rendszeres időközönként meg akarják csorbítani az Országos Feddhetetlenség Ügynökség (ANI) hatáskörét, sőt: az intézmény által éppen kivizsgált Máté András Levente egyenesen alkotmányellenesnek minősíttetné működését. A Tăriceanu-kabinet korábbi igazságügyi minisztere, jelenleg néppárti EP-képviselő Monica Macoveiel Strasbourgban beszélgettünk.

Rédai Attila

2011. november 24., 13:022011. november 24., 13:02

2011. november 24., 17:162011. november 24., 17:16

Monica Macovei: kár volna elveszítsük, amit már megnyertünk

– Innen Strasbourgból miképpen látszik Románia, ki tud-e emelkedni a többi balkáni ország közül?

– Az az érzésem, hogy ugyanúgy tekintenek ránk, mint a többi uniós tagországra, nem vagyunk másodrendű ország. A képviselők között tesznek különbséget aszerint, hogy mennyire hiteles vagy sem, itt az számít, amit teszel, nem az, ahonnan jössz.

– És mi a helyzet a korrupcióval? Milyennek tűnik Románia ebből a szemszögből?

– Nehogy azt higgyék, hogy ez itt annyira mindennapos téma, mint otthon, vagy amilyen a schengeni csatlakozás kérdésköre volt: mintha életről-halálról volna szó. Néhányszor téma volt ez a bizottsági üléseken. Egy: tudott dolog, hogy van korrupció Romániában, s mi ezt nem is tagadjuk. De arra is rámutatunk, hogy melyek azok az eszközök, amelyekkel harcolunk ellene. Nekem az előcsatlakozási időszakban is ez volt az üzenetem: létezik a korrupció, de létezik az Országos Korrupcióellenes Igazgatóság (DNA) és az ANI is, amelyek dolgoznak, ügyiratokat állítanak össze és továbbküldik a bíróságokra. Mások nem ilyen állásponton vannak, tagadják a korrupciót, vagy széttárják a karjukat, elfogadják úgy, mintha harcolni sem lehetne ellene. Ebben különbözünk a képviselőtársaimmal.

– Ügyiratok vannak, a DNA dolgozik, de túl sok vádlott nem kerül a rácsok mögé...

– De legalább a bíróságok elé kerülnek, s ezt kihangsúlyoznám, mert bizonyos politikai elemzők és politikusok hazudnak, amikor azt állítják, hogy a DNA-nál akadnak el az iratcsomók. Ha megnézik a DNA honlapját, észrevehetik, hogy ezek a nagy port kavart ügyek mind bírósági fázisba kerültek. A problémák a bíróknál kezdődnek, főleg a politikusokkal kapcsolatos ügyekben, évekig állnak, újabb és újabb határidőket tűznek ki, nem születnek ítéletek.

– És mi lenne a megoldás?

– Meg kellene büntetni azokat a bírókat, akik sokat húzzák az időt, és az egyetlen szerv, aki ezt megteheti, az a Legfelsőbb Bírói Tanács (CSM). Teljesen független igazságszolgáltatásunk van, életre szóló kinevezésekkel, nagy fizetésekkel, s a bírókat csak bírók büntethetik meg. A közvélemény kellene nyomást gyakoroljon a CSM-re, hogy alkalmazza a szankciókat. Én néhány napja küldtem egy levelet a tanácsnak, amelyben arra kértem őket, hogy indítsanak fegyelmi eljárást azon bírók ellen, amelyek két ügyet hagytak nemrégiben elévülni. Az egyik egy Dinu Patriciuval kapcsolatos, 2006-os iratcsomó, büntetőjogi felelősséggel, s öt évig dekkolt a Bukaresti Bíróság ügyrendjén, majd elévült. Egy másik egy volt képviselővel kapcsolatos ügy, amelyben első fokon három éves letöltendő börtönbüntetés született, fellebbezési fázisban évült el! Ez elfogadhatatlan, s mégis: senki nem hibás. Ha nem alkalmazunk valamilyen büntetést az ilyen bírókkal szemben, ezek a dolgok újra és újra elő fognak fordulni.

– Hogyan határozza meg a korrupciót, és mit gondol, miért itatja át annyira a korrupció a romániai társadalmat?

– A korrupció ugyanaz mindenütt: közhivatal felhasználása anyagi nyereség megszerzésére. Ez a közszférabeli korrupció. Lehet visszaélni a funkcióval pénzért, de más előnyökért is: például egy ígéretért, hogy megbízatásom lejárta után alkalmazol a magánszférában. De létezik korrupció a magánszférában is, s otthon sok vádlott, például Becali ezt nem tudja megérteni. Attól, mert magán valami, még nem jelenti azt, hogy az államnak, a társadalomnak semmi köze hozzá. A privát szférabeli korrupció tönkreteszi a versenyt és a belső szabad piacot. A fogalom létezik a nemzetközi egyezményekben, meg van határozva a román büntető törvénykönyvben. Más szóval: a magánszférában sem okés csúszópénzt adni, mert az is bűncselekmény. De ez ugyanígy van minden országban.

– Mégis: talán itt Strasbourgban nem tevődik fel, hogy ha egy közintézményben el akarom intézni az ügyeimet, egy borítékot is magammal kell vigyek. Otthon másképp talán nem is lehet.

– Van nekem egy elméletem erről, hogy mit hozott magával az átmenet. Volt egy időszak, amikor a politikusoknak nem volt túl sok felelősségük, az emberek nem tudták 1990 után, hogy a politikusok is el kell számoljanak dolgaikról. Emellett a jogi rendszer gyenge volt és változékony, az igazságszolgáltatás és a rendőrség meg volt félemlítve, s amúgy sem voltak szakmailag megfelelően felkészülve. Emellett a privatizációval és az infrastruktúra helyreállítása érdekében hatalmas tőkeáthelyezés volt a közszférából a magánszektorba. Egyesek életében ez egyedi lehetőség volt, olyan „egyesek”, akik az állam intézményeit megelőzve tudták, hogy is kell „csinálni” a dolgokat. Ma már az intézmények sokkal felkészültebbek. Ami az európai intézményeket illeti: van köztünk különbség, de érdemes tudni, hogy az Európai Parlamentben a szerződések értékének több mint 50 százalékát pályáztatás nélkül ítélik oda a vállalkozóknak, nem nyilvános módon. Emlékeznek azokra a bizonyos lobbi- vagy más felfogás szerint korrupciós ügyekre, amelynek az egyik érintettje Adrian Severin volt? Az osztrák EP-képviselő, aki ugyanebbe belekeveredett, Ernst Strasser, aki belügyminiszter volt korábban, s miközben képviselői mandátumát gyakorolta az EP-ben, fizetett vezetőtanácsi tagja volt annak a vállalkozásnak, amelyik az EP biztonságáért felelt. Ez szerintem egy tipikus érdekellentét. És más ügyek is vannak. Itt nincsenek olyan vagyon- és összeférhetetlenségi nyilatkozatok, mint nálunk, Romániában, nem kell leírni, pontosan mennyi és honnan származik a fizetésen kívüli jövedelem. De én itt is megpróbálok még több transzparenciát elérni, itt is harcolok a korrupció ellen, akárcsak Romániában. Persze itt nincs az a kispályás, mindennapi korrupció, ami létezik viszont otthon.

– Ez a kispályás korrupció az, ami jobban szem előtt van, s talán zavaróbb is.

– Minden korrupció zavaró. A „nagypályás” korrupció az, amelyik szegénységet okoz. Eurómilliárdok tűnnek el ahelyett, hogy mondjuk nyugdíjak formájában visszavándorolnának a zsebünkbe. Egy becslés szerint az Európai Unióban a korrupció évente 120 milliárd eurónkba kerül.

– Mit lehet tenni, milyen eszközeink vannak és mennyit kell még várnunk?

– Segítenünk kell a bíróságokat abban, hogy hamarább hozhassanak ítéleteket, méghozzá a közvélemény erejével. Nem értek egyet azokkal a bírókkal, akik azt mondják, hogy bármilyen vélemény, nyilatkozat a munkájukkal kapcsolatban csorbítja a függetlenségüket. Nem tudjuk eltávolítani, megbüntetni őket, lecsökkenteni a fizetésüket, mert elmozdíthatatlanok. Sem én, sem Önök, újságírók, sem a képviselők, szenátorok, de még az ország elnöke sem. De legalább elmondhatjuk a magunkét, és el is kell mondjuk, hiszen ez egy közszolgálat. Úgy tűnik, a bírók nem értették meg, hogy az igazságszolgáltatás a néptől kapja a függetlenségét, vagyis az embereknek van joga a független bíróságokhoz, ez nem a bírók joga ahhoz, hogy azt csináljanak, amit akarnak, és senki se számoltassa el őket. Van nekem egy ötletem: a bírókat és ügyészeket felügyelő fegyelmi bizottságokba a közvélemény képviselőit is be kellene ültetni, s akkor meglátnák, ezek az egyszerű emberek jócskán hozzájárulnának ahhoz, hogy megtisztítsuk a rendszert.

– Igencsak megbízik az egyszerű emberekben.

– Megbízok, de ugyanakkor alkotmányosan gondolkodom. Az igazságszolgáltatásnak hat éve volt arra, hogy helyrepofozza hírét, de nem tette meg. Ez számomra egy kudarc, s nem tudom, meddig kellene még várnunk. Van nekünk egy igazságszolgáltatásunk, egy politikumunk, de nem akarjuk a politikát összekeverni az igazságszolgáltatással. Mink marad még? Az emberek. Csak az emberekhez fordulhatunk.

Ami viszont nagyon bánt engem: a korrupció ellen küzdő intézmények között az ANI az összeférhetetlenségeket, érdekellentéteket és a vagyonokat vizsgálja. Állandó jelleggel, de legalább félévente az RMDSZ-es kollégák a Szenátusban megpróbálják kitörni a lábát, a kezét, megszüntetni vagy gyengíteni. Most legutoljára Frunda György próbálkozott ezzel, míg Máté András Levente képviselő, a jogi bizottság tagja, miközben éppen ANI-kivizsgálás alatt van, alkotmányellenesnek próbálja nyilváníttatni az intézmény tevékenységét. Úgy vélem, hogy ha törvényhozó vagy, és éppen kivizsgálás alatt, és ezzel egy időben meg akarod módosítani a törvényt, amelynek alapján működik az intézmény, amelyik kivizsgál téged, az egy abszolút érdekellentét. Nem tudom, mit szólnak ehhez a választók.

– Az RMDSZ választói a magyarság soraiból kerülnek ki, akik nem nagyon tudnak ezekről a dolgokról. A sajtó nagy részét az RMDSZ ellenőrzi, s bár tudomásunk lehet a történésekről, nincs nagy szél csapva körülöttük.

– S most az ANI felszámolását tervezik. Tudják: sokan sokat dolgoztak, hogy ezek az intézmények létrejöhessenek. Hosszú és véres háború volt. Most van egy DNA-nk, egy ANI-nk, s ez nem tetszik a politikusoknak. Ezt a két intézményt az amerikai, a brit, a holland nagykövet s az Európai Bizottság elnöke vette védőszárnyai alá. Hat éven át fennmaradtak és végezték a dolgukat. Fokozatosan maturizálódtak, egyre jobban működnek. Kár volna elveszítsük, amit már megnyertünk. Nem az én személyes károm volna ez: az egész társadalomé. Hiszem, hogy ezek az intézmények a legértékesebb eredményeink közé tartoznak. S ahogy egyes elemzők is kifejtették: nehezebb megreformálni az igazságszolgáltatást, mint a gazdaságot. S miért? Mert a politikusok a hatalmukat és a vagyonukat kockáztatják, s ezért minden hatalmi ág ellen harcolnak. De ha már idáig eljutottunk, kár volna visszamenni az időben.

Meséltem már erről: amikor 2005-ben elfogadtuk, hogy a vagyon- és érdeknyilatkozatok ilyen részletesek és nyilvánosak legyenek, hatalmas volt a botrány, Markó Béla és George Copos magából kikelve, dühösen hagyta ott a kormányülést. Amikor a javaslat elfogadása felé kezdtek haladni a dolgok, Markó kivörösödött, dühbe gurult és kirohant. Az ANI-ról szóló javaslatot pedig, ha jól emlékszem, egy éven át nem tudtuk elfogadni, mert Tăriceanu mindig kérdezte: Markó úr, egyetért ezzel vagy azzal a változattal? Nem, akkor nem kerül napirendre. És akkor megint alkudoztunk egy sort, s ez eltartott egy éven keresztül. Végül Băsescu jött el a kormányülésre, s akkor fogadtuk el az ANI-határozattervezetet, amit a parlamentbe küldtünk. Akkor is nagy műsor volt. Miután elment Băsescu, Tăriceanu azt mondta: akkor most kezdjük el a kormányülést. Jól emlékszem ezekre a pillanatokra, hisz korszakalkotó jellegűek. Mintha addig nem üléseztünk, hanem a parkban pihengettünk volna. Aztán módosítások után a Szenátusban egyhangúan elfogadták a törvényt. Azt nyilatkozták: csodálatos és alkotmányos. S miután az ANI elkezdett tevékenykedni, változott a lemez: nem jó, nem alkotmányos. Én csak annyit mondok: nem kellene az emberek elfelejtsék, hogyan is történtek ezek a dolgok.

szóljon hozzá! Hozzászólások

Ezek is érdekelhetik

Hirdetés

A rovat további cikkei

2025. november 07., péntek

Kormányközi nukleáris megállapodást ír alá Magyarország és az USA külügyminisztere

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kormányközi nukleáris energetikai együttműködési megállapodást ír alá amerikai kollégájával, Marco Rubióval – közölte a tárcavezető pénteken Washingtonban.

Kormányközi nukleáris megállapodást ír alá Magyarország és az USA külügyminisztere
Hirdetés
2025. november 05., szerda

Öten meghaltak egy vasúti átjárónál történt balesetben Magyarországon

Intercity vonat ütközött személyautóval a Pest vármegyei Szentmártonkátán, a Vasútsoron lévő vasúti átjárónál kedd este romániai idő szerint tíz óra után, a járműben utazó hat ember közül öten életüket vesztették.

Öten meghaltak egy vasúti átjárónál történt balesetben Magyarországon
2025. november 04., kedd

Elhunyt Dick Cheney, az Egyesült Államok korábbi alelnöke

Elhunyt Dick Cheney, az Egyesült Államok korábbi alelnöke, védelmi minisztere és republikánus kongresszusi képviselője – jelentette be családja kedden.

Elhunyt Dick Cheney, az Egyesült Államok korábbi alelnöke
2025. november 04., kedd

Meghalt a kórházban a Rómában hétfőn összeomlott középkori torony romjai alá szorult román munkás

A római belvárosban hétfőn összeomlott középkori torony romjai alá szorult román munkás meghalt a kórházban, miután több mint tíz órával a baleset után élve kiemelték a romok közül.

Meghalt a kórházban a Rómában hétfőn összeomlott középkori torony romjai alá szorult román munkás
Hirdetés
2025. október 30., csütörtök

Donald Trump Washingtonban fogadja Orbán Viktort

A magyar miniszterelnök november 7-én Donald Trump amerikai elnök vendége lesz a Fehér Házban, a találkozón energetikai, gazdasági, pénzügyi együttműködésről és a béke lehetséges kimenetéléről is tárgyalnak majd.

Donald Trump Washingtonban fogadja Orbán Viktort
Donald Trump Washingtonban fogadja Orbán Viktort
2025. október 30., csütörtök

Donald Trump Washingtonban fogadja Orbán Viktort

2025. október 28., kedd

Minden jegy elkelt a magyar–ír vébéselejtezőre, székelyföldi szurkolók is sorra kerültek

Elfogytak a rendelkezésre álló jegyek a magyar labdarúgó-válogatott utolsó világbajnoki selejtezőmérkőzésére, melyet az ír csapattal játszik november 16-án a Puskás Arénában. Székelyföldi szurkolóknak is sikerült jegyet vásárolniuk.

Minden jegy elkelt a magyar–ír vébéselejtezőre, székelyföldi szurkolók is sorra kerültek
2025. október 28., kedd

Kisrepülőgép zuhant le Kenyában, nyolc magyar állampolgár is az áldozatok között van

Nyolc magyar és két német állampolgár, valamint a kenyai kapitány tartózkodott azon a kisrepülőgépen, amely lezuhant kedden Kenya partvidékén, a légikatasztrófának nincsenek túlélői – közölte a gépet üzemeltető Mombasa Air Safari légitársaság.

Kisrepülőgép zuhant le Kenyában, nyolc magyar állampolgár is az áldozatok között van
Hirdetés
2025. október 27., hétfő

Szexuális bűncselekményekért összesen 74 év börtönre ítélték egy román bűnbanda tagjait Skóciában

Súlyos börtönbüntetésekre ítéltek hétfőn Skóciában öt román állampolgárt szexuális bűncselekményekért, embercsempészetért és kelet-európai nők prostitúcióra kényszerítéséért.

Szexuális bűncselekményekért összesen 74 év börtönre ítélték egy román bűnbanda tagjait Skóciában
2025. október 26., vasárnap

Az európai ország, ahol két miniszter is lemondott azonnal egy gyilkossági ügy miatt

Lemondott vasárnap Andreja Katic szlovén igazságügyi miniszter és Bostjan Poklukar belügyminiszter, miután előző nap hajnalban az ország délkeleti részén található Novo Mesto városban meggyilkoltak egy férfit.

Az európai ország, ahol két miniszter is lemondott azonnal egy gyilkossági ügy miatt
2025. október 26., vasárnap

Hiperszonikus nukleáris fegyver tesztelését jelentették be az oroszok

Tesztelték a Burevesztnyik hiperszonikus, pilóta nélkül manőverező repülőgépet október 21-én – jelentette Valerij Geraszimov, az orosz fegyveres erők vezérkari főnöke Vlagyimir Putyin elnöknek vasárnap egy vezetési ponton.

Hiperszonikus nukleáris fegyver tesztelését jelentették be az oroszok
Hirdetés