
Fotó: Kristó Róbert
Továbbra sem kell kihagyni az étrenből a húst – mondta el Sánta Dóra marosvásárhelyi dietetikus, háziorvos az Egészségügyi Világszervezet (WHO) rákkutató ügynökségének hétfőn nyilvánosságra hozott tanulmánya kapcsán, amelyből az derült ki, hogy a feldolgozott hústermékek, továbbá valószínűleg a vörös húsok is rákkeltők.
2015. október 28., 13:372015. október 28., 13:37
2015. október 28., 13:422015. október 28., 13:42
„A tanulmányban felvetett probléma sokrétű” – mutatott rá a szakember, aki úgy fogalmazott, kissé csodálkozva fogadta a kutatás eredményeit. A WHO azt közölte, hogy a végbélrák kialakulása és a feldolgozott húsipari termékek – például a virsli, a sonka, a kolbászfélék, a felvágottak, a húskonzervek és a húsalapú szószok – fogyasztása közötti kapcsolat egyértelmű. A szakember elmondta: tény és való, hogy egészségkárosító a hatása a nitriteket, nitrátokat tartalmazó húskészítményeknek, továbbá az sem mindegy, hogy például a húsokat fával füstölik, vagy füstölés címén vegyi eredetű szerekkel kezelik. Véleménye szerint bár egyre elterjedtebb a vegetáriánus étrend, a hús lényeges élelmiszer.
„A vas nagyon fontos eleme a szervezetünknek, mert a vér ennek segítségével szállítja az oxigént. A vashiányos vérszegénység nemcsak az immunrendszer legyengülését eredményezi, hanem kognitív funkciókat is gátol. Például terhes nők és csecsemők esetében külön figyelnek arra, hogy megfelelő mennyiségű vas kerüljön a szervezetükbe” – magyarázta a szakember. Hozzátette, a hús vastartalmát a szervezet hemoglobinná alakítja, amit az azonnal fel tud használni. „Így nem vegyszerből előállított készítményről van szó, vagyis nem a gyógyszeripar biztosítja a vaskészletünket, hanem az élelmiszer, amit elfogyasztunk” – fejtette ki. A WHO tanulmánya Sánta Dóra szerint összetett problémákat is takar, hiszen például az állatvédők szempontjai is összefüggésben állhatnak ezzel, valamint az is, hogy az állattartás sokkal költségesebb, mint a földművelés. Dietetikusként, orvosként és anyaként Sánta Dóra úgy véli, oda kell figyelni az elfogyasztott húsmennyiségre, és arra, hogy honnan származnak a húsok, amit elfogyasztunk. Azt tanácsolja, csak megbízható hentesüzletekből és őstermelőktől vásároljunk, hiszen utóbbiak sokkal megbízhatóbb körülmények között nevelik az állatokat, mint a hízlaldák. „A húst semmiképp nem zárnám ki az étrendből, hiszen az igazi hús egészséges. Az, amelyen látszanak a rostok és nem egy összepréselt műanyag tömb tele ízjavítókkal és tartósítószerekkel” – jelentette ki.
Sertéstanács: tudománytalan és felháborító a WHO-jelentés
Az IMPA (az EU vezető sertéstartó országainak piacelemzéssel foglalkozó szervezete) Budapesten tartott konferenciát, egyeztető fórumot, éppen azon a napon, amikor a WHO friss jelentésében kinyilvánította, hogy a pácolt és feldolgozott húsok ugyanabba a kategóriába kerültek, mint az azbeszt, az arzén, az alkohol és a dohány. Menczel Lászlóné, a Vágóállat és Hús Szakmaközi Szervezet és Terméktanács titkára a konferencián reagált az ENSZ Egészségügyi Világszervezetének (WHO) rákkutató ügynöksége által közzétett tanulmányra. Tudománytalannak és elképzelhetetlennek tartotta a jelentést, azerinte ugyanis ezt nem támaszthatják alá egészségügyi vizsgálatok. Mint mondta, például a sertéstartás Magyarországon is alkalmazkodott a jelenlegi elvárásokhoz, és a sertések zsírtartalma a minimálisra csökkent. „Több vizsgálat is kimutatta, hogy a sertéshús fehérjében gazdag, koleszterint pedig jóformán nem is tartalmaz” – mondta. A most közzétett WHO-információt ezért felháborítónak tartja. „A sertésből előállított termékeknél figyelembe veszik a fogyasztói elvárásokat és betartják az egészséges táplálkozás követelményeit” – mondta. A WHO jelentésén minden IMPA-tagország képviselője felháborodott, és jelezte, hogy saját eszközeivel fellép ellene, de közösen is fellépnek a piacromboló híresztelés ellen. Magánvéleményként a VHT titkára mindehhez hozzátette: „a sertést az időszámításunkat figyelembe véve az emberiség 2000 éve fogyasztja, és még nem halt ki.”
Az USA energiaügyi hivatala jelentősen, hordónként átlagosan 86,81 dollárra emelte a Brent nyersolaj 2026-os világpiaci átlagárára vonatkozó előrejelzését a korábbi 82 dollárról a Hormuzi-szoroson keresztüli szállítások tartós fennakadása miatt.
Történelmi mélypontra csökkent a Lake Mead, az Egyesült Államok legnagyobb víztározójának vízszintje szombaton – derül ki a vízügyi hatóságok adataiból.
Andrew és Tristan Tate influenszerek ügyvédei pénteken azt kérték egy amerikai bírótól, hogy óvadék ellenében helyezze szabadlábra ügyfeleiket a miami börtönből.
Megerősítették a biztonsági intézkedéseket a ceutai határ mindkét oldalán péntekre virradó éjjel, miután Marokkó felől tömegesen, a hatóságok első becslései szerint mintegy 40 ezren jutottak be az észak-afrikai autonóm spanyol városba.
Megrongálták a medjugorjei Mária-szobrot és felgyújtották a helyi Szent Jakab-templom szabadtéri oltárát néhány nappal a Mladifest nemzetközi katolikus ifjúsági találkozó kezdete előtt.
Őrizetbe vették Miamiban a férfiak felsőbbrendűségét hirdető amerikai-brit influencert, Andrew Tate-et és testvérét, Tristant. Az intézkedésre az Egyesült Királyság kérésére került sor, amely nemi erőszak vádja miatt kezdeményezte a kiadatásukat.
Izraelben a környezetvédelmi miniszter megszelídített vadállattá minősítette át a nílusi krokodilokat, hogy a természetvédelmi hatóságok tiltakozása ellenére börtönök őrzésére is alkalmazhassák őket – jelentette az izraeli média pénteken.
Ukrajna jelenleg évente 10 millió drónt gyárt, és ezt a mennyiséget 20 millióra tervezi növelni – közölte Volodimir Zelenszkij ukrán elnök kedden Kijevben, az ukrán államiság napja alkalmából rendezett ünnepségen.
Lemond parlamenti mandátumáról Szijjártó Péter, és a BYD-nél vállal munkát. Ezt a fideszes képviselő közölte Facebook-oldalán szerdán.
Egy román állampolgár életét vesztette, egy másik pedig súlyosan megsérült a kedden egy brüsszeli toronyházban keletkezett tűzben – közölte szerdán a román külügyminisztérium.
szóljon hozzá!