Hirdetés
Hirdetés

Minimálbér, nyugdíjpont, állami fizetések – pénzügyi változások az új évtől

Lesznek nyugdíj- és béremelések, de hogy vásárlóerő szempontjából ez mennyit ér majd, az csak később lesz világos. Képünk illusztráció •  Fotó: Barabás Ákos

Lesznek nyugdíj- és béremelések, de hogy vásárlóerő szempontjából ez mennyit ér majd, az csak később lesz világos. Képünk illusztráció

Fotó: Barabás Ákos

A jövő év a minimálbér, a nyugdíjpont és az állami bruttó fizetések növekedését hozza a romániai lakosságnak. Ugyanakkor számos adómódosítás is életbe lép, többek között a vendéglátóiparban, és nő a hozzáadott cukrot tartalmazó üdítőitalok áfája. Szintén 2023-tól emelkedik az osztalékokra kirótt adó, felére csökken a mikrovállalkozásokra vonatkozó küszöbérték, és megszűnik a 3 százalékos adókulcs – gyűjtik össze a legfontosabb információkat az Agerpres hírügynökségnél.

Székelyhon

2022. december 30., 16:562022. december 30., 16:56

Nicolae Ciucă miniszterelnök a napokban jelentette be, hogy január elsejétől megszűnik az üzemanyagok literenkénti 50 banis ártámogatása. Ciucă ugyanakkor hozzátette, a kompenzációt csak „felfüggesztik”, vagyis a kormány kész ismét bevezetni azt, ha az üzemanyagárak ismét a lakosság anyagi lehetőségeit meghaladó szintre emelkednek.

3000 lejes bruttó minimálbér

A kormány december elején hozott határozata értelmében 2023. január elsejétől a jelenlegi 2550 lejről 3000 lejre nő az országos bruttó minimálbér; ebből

Hirdetés

200 lej adómentes lesz.

Ezzel a bruttó minimálbér 17,6 százalékkal, 450 lejjel emelkedik;

a nettó összeg 339 lejjel 1863 lejre nő, ami 22,2 százalékos növekedést jelent.

Egy teljes állású – havi 165,333 órás munkaidejű – alkalmazott minimális órabére 18,145 lej lesz januártól. A munkaügyi minisztérium december eleji adatai szerint a minimálbér megemelése közel 2,2 millió alkalmazottat érint.

Az építkezési szektorban adható minimálbér 3000 lejről 4000 lejre nő.

Nő a nyugdíjpont értéke

A jelenlegi 1586 lejről 1785 lejre nő január 1-jétől a nyugdíjpont értéke. 2024-től kezdődően a nyugdíjpont értékét az átlagos éves inflációs rátával, valamint a bruttó átlagbér reálnövekedésének 50 százalékával évente emelik. 2023-ban

  • a legfeljebb 1500 lejes nyugdíjjal rendelkezők 1000 lejes,

  • az 1501 és 2000 lej közötti öregségi juttatásban részesülők 800 lejes,

  • a 2001 és 3000 lej közötti nyugdíjjal rendelkezők pedig 600 lejes segélyt kapnak.

A támogatást két részletben folyósítják.

Nőnek a közalkalmazotti bérek

Jövő év január 1-jétől 10 százalékkal nőnek a közalkalmazotti bérek; a közméltóságok juttatása nem emelkedik. A kormány rendelete értelmében 2023. január 1-jétől 10 százalékkal nő a közszférában dolgozók bruttó fizetése 2022 decemberéhez képest Egy másik előírás értelmében a közméltóságok juttatása nem nő 2023. január 1-jétől, hanem a 2022. decemberi szinten marad.

Változások a vállalkozásoknál

Jövő év elejétől a jelenlegi 1 millió euróról 500 ezer euróra csökken a bevételhatár, ameddig egy vállalat mikrovállalkozásnak minősül. Megszűnik a 3 százalékos adókulcs, és érvénybe lép az a jogszabály, miszerint a mikrovállalkozásoknak rendelkezniük kell legalább egy alkalmazottal.

További módosítás, hogy 5 százalékról 9 százalékra nő a vendéglátói szektorra (HORECA) kivetett áfa, 9 százalékról 19 százalékra pedig az alkoholt nem tartalmazó, cukros üdítőitalok áfája. 5 százalékra csökken viszont a 600 ezer lejes határértéket nem meghaladó árú lakás vásárlása után fizetendő áfa. Az osztalékokból származó jövedelem adója 5 százalékról 8 százalékra nő.

Kiegészített adómentesség

A magánszférában dolgozó informatikusokhoz hasonlóan a közintézményeknél alkalmazott IT-sek fizetése is adómentes lesz január elsejétől – tájékoztatott december 30-án a pénzügyminisztérium. A tárca közleménye szerint

többek között a következő munkakörű közalkalmazottak élveznek majd adómentességet: adatbáziskezelők, számítógépes rendszermérnökök, szoftverrendszer-mérnökök, számítógépes projektmenedzserek, programozók, számítógépes rendszertervezők, számítógépes rendszerprogramozók, segédprogramozók, szoftvertermék-fejlesztők.

A közszférában alkalmazott informatikusok adómentességét a pénzügyminisztérium, a munkaügyi minisztérium, illetve az oktatási és a digitalizálásért felelős tárca közös rendelete írja elő.

Hirdetés
szóljon hozzá! Hozzászólások
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A rovat további cikkei

2026. október 07., szerda

Elhárította az alkotmánybíróság a bírák és ügyészek bérhátralékainak ügyében a kormány által beterjesztett óvást

Befogadhatatlanként elhárította a román alkotmánybíróság szerdán azt az alkotmányossági óvást, amelyet a bírák és ügyészek felhalmozott bérhátralékainak kifizetése ügyében terjesztett be az Ilie Bolojan ügyvivő miniszterelnök vezette kormány.

Elhárította az alkotmánybíróság a bírák és ügyészek bérhátralékainak ügyében a kormány által beterjesztett óvást
Hirdetés
2026. október 07., szerda

Kilenc sürgősségi esethez riasztották a Hargita megyei tűzoltókat egyetlen nap alatt

Kilenc sürgősségi esetnél kellett beavatkozniuk kedden a Hargita megyei katasztrófavédelem egységeinek: a SMURD mentőegységei nyolc, különböző kritikus helyzetben lévő személynek nyújtottak orvosi segítséget, és egy tűzeset is történt.

Kilenc sürgősségi esethez riasztották a Hargita megyei tűzoltókat egyetlen nap alatt
2026. október 07., szerda

A fuvarozói szakszervezet szerint akár 25 százalékkal is nőhet a belföldi fuvarok díja a megdrágított útdíjrendszer miatt

A kilométerarányos útdíjrendszer (TollRo) bevezetése az előzetes számítások szerint mintegy 10-25 százalékkal emelheti a belföldi fuvarozás díját.

A fuvarozói szakszervezet szerint akár 25 százalékkal is nőhet a belföldi fuvarok díja a megdrágított útdíjrendszer miatt
2026. október 07., szerda

Könnyítés a motorosoknak: használhatják a buszsávot, előregurulhatnak a dugóban

A képviselőházban szerdán döntő házként elfogadott törvényjavaslat szerint a motorkerékpárok és segédmotoros kerékpárok (robogók) a tömegközlekedésnek fenntartott forgalmi sávokon is közlekedhetnek.

Könnyítés a motorosoknak: használhatják a buszsávot, előregurulhatnak a dugóban
Hirdetés
2026. október 07., szerda

Négyszer több pálinkát lehet főzni otthon jövedékiadó-mentesen

A képviselőház szerdán döntő házként elfogadta azt a törvényt, amely háztartásonként évi 50 literről 200 literre emeli a saját fogyasztásra készített hagyományos alkoholos italok jövedékiadó-mentes mennyiségét.

Négyszer több pálinkát lehet főzni otthon jövedékiadó-mentesen
2026. október 07., szerda

Zár alá helyezték Călin Georgescu bankszámláit

A szervezett bűnözés és terrorizmus elleni ügyészség (DIICOT) ügyészei zár alá helyezték Călin Georgescu bankszámláit az 1,1 millió eurós csalással kapcsolatos ügyben.

Zár alá helyezték Călin Georgescu bankszámláit
2026. október 07., szerda

Alkotmányellenes törvénycikk, nagyobb kártérítésre számíthatnak a medvetámadások sérültjei  

Egy csíkszeredai ügyvéd kifogásai nyomán az Alkotmánybíróság hatályon kívül helyezte azt a vitatott törvénycikket, amelynek alapján a medvetámadások sérültjeinek megítélhető kártérítést drasztikusan csökkentették a bíróságok.

Alkotmányellenes törvénycikk, nagyobb kártérítésre számíthatnak a medvetámadások sérültjei   
Hirdetés
2026. október 07., szerda

Kicsit elrejtették a nagy értékű aranygyűjteményt, de azért ennyi még nem fog ki a határőrökön

Több mint egy kilogramm aranyékszert találtak egy Törökországból érkező, Moldovai Köztársaságból származó nő által vezetett személygépkocsiban a giurgiui határőrök.

Kicsit elrejtették a nagy értékű aranygyűjteményt, de azért ennyi még nem fog ki a határőrökön
2026. október 07., szerda

Összesítették, mennyit költ egy háztartás havonta átlagosan élelmiszerre

Az idei második negyedévben 10 204 lej volt egy romániai háztartás havi átlagjövedelme, 8 százalékkal több, mint az előző három hónapban – közölte szerdán az Országos Statisztikai Intézet (INS).

Összesítették, mennyit költ egy háztartás havonta átlagosan élelmiszerre
2026. október 07., szerda

Újrahasznosításos módszerrel öntik újra az aszfaltot a forgalmas országúton – videóval

Hétfőn kezdődtek és várhatóan egy hónapig tartanak a 11-es országút Dálnok és Csernáton közötti, mintegy két és fél kilométeres szakaszának felújítási munkálatai Kovászna megyében. A közútkezelő innovatív, újrahasznosításos technológiával dolgozik.

Újrahasznosításos módszerrel öntik újra az aszfaltot a forgalmas országúton – videóval
Hirdetés