Székelyhon.ro
2017. február 27., hétfő; Ma Ákos, Bátor napja van
Rss Facebook oldal Twitter oldal Youtube csatorna Google +1 oldal

Izsák: a fegyvertelenség miatt merült feledésbe a madéfalvi vérengzést megelőző ellenállás Izsák: a fegyvertelenség miatt merült feledésbe a madéfalvi vérengzést megelőző ellenállás

Gáspár Botond, MTI | 2017.01.07. [21:05] | Utolsó módosítás: 2017.01.08. [14:48]

Izsák Balázs szerint a madéfalvi vérengzés évfordulója arra teremt lehetőséget, hogy a Habsburg Birodalommal szembeni erőszakmentes székely ellenállásra emlékezzünk.

fili-4573_b

Székelyföld egy és oszthatatlan – hirdette a marosvásárhelyi Kultúrpalotában kifüggesztett óriás molinó, majd a „gyermekfili” muzsikusai indulóra zendítettek és a közönség tapsának kíséretében a székely ruhás lányokból és fiúkból álló kórus négy sorban felállva elfoglalta helyét a színpadon. A sok verset, novellát, dokumentumfilmet is megihlető madéfalvi veszedelem 253. évfordulója alkalmából az SZNT és az EMNT által közösen szervezett esemény a csíksomlyói kegytemplom harangszavának bejátszásával kezdődött, amelyet sötétben, felállva hallgattak a jelenlevők, majd a marosvásárhelyi történelmi egyházak nevében Papp Noémi lelkész mondott áldást.

Izsák Balázs, a Székely Nemzeti Tanács (SZNT) elnöke az SZNT és az Erdélyi Magyar Nemzeti Tanács (EMNT) marosvásárhelyi kultúrpalotában szervezett megemlékezésén mondott beszédet szombaton este, a madéfalvi vérengzés 253. évfordulóján. Beszédében visszásnak tartotta, hogy az 1762-'63-as székely szabadságharcból csupán az ezt lezáró 1764-es madéfalvi vérengzésről szokás megemlékezni. Szerinte ez olyan, mintha az 1848-'49-es forradalmat és szabadságharcot a világosi fegyverletétel évfordulóján idéznénk.

Izsák Balázs úgy vélte: a madéfalvi vérengzést megelőző székely ellenállás azért merült méltatlanul feledésbe, mert fegyvertelen volt. Mária Terézia rendelkezései ugyanis – amelyekkel szemben a jogaikat védő székely férfiak tiltakoztak – éppen a székelyek hadra fogására vonatkoztak. Az SZNT elnöke szerint az erőszakmentes ellenállás az indiai Mahatma Gandhi, majd az amerikai Martin Luther King révén csak a 20. században szerzett létjogosultságot.

„Mi, a ma élő utódok elmulasztottuk elmesélni a világnak, hogy másfél évszázaddal Gandhi előtt, két évszázaddal Martin Luther King előtt a székelyek már tömegesen éltek az erőszakmentes ellenállás eszközével” – jelentette ki Izsák Balázs.

Egyéni döntések fontossága

A múlt helytállást, meg nem alkuvást, a jogaink melletti kiállást üzeni – mondta Magyarország csíkszeredai főkonzulja, Zsigmond Barna Pál, kiemelve, hogy „felelősek vagyunk egymásért és a világért”, valamint hogy székelyek és magyarok csak magunkra, egymásra számíthatunk igazán, és erős Magyarország mellett erős külhoni magyar közösségre van szükség. Hozzátette, a kihívások és a kudarcok mindig választás elé állítanak, és azt kell eldönteni, hogy a probléma vagy a megoldás akarunk-e lenni. „Az önkormányzatok, az egyházak, a politikum és a civil szféra egységesen kell fellépjen szimbólumaink, értékeink, jogaink mellett, mert egyenként minden kezdeményezés elveszhet, de összefogással el lehet érni” – fogalmazott, majd az egyéni autonómia, az egyéni döntések fontosságát emelte ki egy bankautomatás példán keresztül, amely a román mellett angolul, németül és franciául kommunikált az ügyfelekkel, de magyarul nem: „ez így van, de nem muszáj így lennie, választhatjuk azt, amely megtisztel az anyanyelvünkkel”.

Gőg és engedetlenség

Az EMNT ügyvezető elnöke, Sándor Krisztina szerint az erőszakos beavatkozásra adott több mint 250 évvel ezelőtti válasz megismételhetőségéhez a fiatalok adnak bizalmat, a múlt megértéséhez pedig György Attila Harminchárom című regényének idevágó részét olvasta fel – kiemelve, hogy az 1764-es madéfalvi események helyszínén a katonai parancsnokság később emlékoszlopot állíttatott, amelynek latin felirata szerint: „Itt nyugszik a székelyek gőgje.”

Az SZNT elnöke a rendezvényen adta át az SZNT által odaítélt Gábor Áron-díjat a szentegyházi gyermekfilharmóniának, és vezetőjének, Haáz Sándor karnagynak, akik – mint fogalmazott – „a székelység jó hírét viszik szerte a nagyvilágban”. A rendezvény a Szentegyházi Gyermekfilharmónia koncertjével zárult.

A Madéfalvi veszedelemről
A császári csapatok 1764. január 7-én hajnalban a megrohamozták Madéfalvát, és több száz ember lemészárolásával megtörték a székelyek Mária Terézia rendelkezéseivel szembeni ellenállását. A császárnő 1760-ban elrendelte a székely határőrség újbóli felállítását. Az új szabályok előírták, hogy a székelyeknek idegenben is kell szolgálniuk német nyelvű vezénylet alatt, és azt is, hogy nem illetik meg őket azok a szabadságjogok, amelyeket korábban a katonai szolgálat fejében élveztek. Madéfalván mintegy 2500-an gyűltek össze, és tiltakozó petíciót fogalmaztak Mária Teréziának, amikor az ellenállást megtörő váratlan támadás történt.

Komment




Hozzászólás száma:
Név:
Biztonsági kód
Elfogadom a mércét
30.
Dr. Bubóné
2017.01.10., kedd [13:49]
Érdekes az remdéesz is ugyanazt szajkózza már huszonöt éve. És Kós Kűároly is, meg Tőkés is. Az nem fáj, mi? Csőlátó vagy apuscikám.
29.
gdyhb
2017.01.10., kedd [07:52]
ha unalmas ne hallasd. attol meg igaz.
28.
Földi halandó
2017.01.10., kedd [00:31]
Izsák vesszőparipái: Martin Luther King és Gandhi. Mindegy, hogy milyen ünnep vagy emléknap van, ő ezeket szajkózza. Válthatna már lemezt, mert ez így túl unalmas és egyhangú!
27.
bukoww
2017.01.09., hétfő [19:34]
@6,:
te mit vettel eszre a tukorben draga lelkem?
26.
6,
2017.01.09., hétfő [16:37]
Történészkém!
Azzal kezdtem rövid alkalmatlankodó mondanivalómat, hogy nem kell össze-vissza hadoválni "tücsköt, bogarat, vadvirágot". És te erre mit teszel? Össze-vissza hadoválsz.
1) Buccow ekkor már rég le volt váltva, mivel ő nem volt képes véghez vinni azt amit aztán az ön hőnimádott báró Siskovics-a véghez vitt. Nem is értem, hogy egy ilyen jól felkészült történész, hogyan keverheti Buccowot ebbe a történetbe?
2) Carato csak úgy a "saját szakállára" nem rendelhette volna el az ágyútüzet. Még azokban az időkben sem. Ön nemcsak a történelmet meséli félre, hanem még logikátlan is. A parancsot fennebről adták ki. Egészen pontosan báró Siskovics adta ki, aki a határezredek felállytásának a feladatával ezidőtájt meg volt bízva Ez a keserű valóság.
3) Amikor a madéfalvi veszedelemről tartanak - állítólag?! - megemlékezést, akkor arról emlékezzenek meg és ne Luther Kingről, Gandhiról, a báró Sikovics vitézségéről, meg az én vitézségemről.
4) Az a legkönnyebb, ha mindig valaki másra / másokra mutogatunk. Ha meg valaki felhívja arra a figyelmet, hogy inkább önmagunkkal próbáljunk szembenézni, akkor mindjárt turáni átkokat kezdenek kiáltani. Elismerem, qrva kellemetlen dolog önmagunkkal szembenézni, de már épp ideje volna.
25.
Magor
2017.01.09., hétfő [15:08]
Remekül vitázik önmagával - ahogy elnézem. Csak össze ne vesszenek - a Jó Isten megfizeti!
24.
Dr. Bubóné
2017.01.08., vasárnap [17:33]
Sosem szerettem ezt az önsorsrontó, magunk között bűnbakkereső, turáni átkos megközelítést. A történészek egyébként már kimutatták, hogy nem az erdélyi magyarok tehetnek a császáriak hatalommániájáról. Az erőszak hatalmával szemben az alkalmas emberek is tehetetlenek. Lásd a mai román elnyomást.
23.
szindbad334422
2017.01.08., vasárnap [17:30]
Bocs, nem Acton volt az aktuális császári székelyfaló, hanem Buccow.
22.
sszindbad223344
2017.01.08., vasárnap [17:26]
Szerintem a lényeg éppen az, hogy nem a "császáriak" döntöttek az oszlatásról, hanem erdélyiek és magyarok, a cél pedig nem a megtorlás, hanem a határőrség felállításának gyors lezárása volt. Ha a határőrség kérdése visszakerül Acton kezébe, vagy totális erőszakba torkollik az ügy - Acton egyszer már próbálkozott korábban, és pont az erőszakossága miatt hívták vissza, és adták át a feladatot a bizottságnak- vagy egyáltalán nem állít fel székely ezredeket, ahogy korábban már hangoztatta, hanem román ezredekkel pótolja ezeket is. Vajon hogy alakultak volna az események 1848-49 ben, ha nincsenek Erdélyben székely határőrezredek, csak románok? S hogy esne, ha ma nem tudnánk közbirtokossági erdőket visszaigényelni, mert mind románoké lenne?
Másfelől az is tanulság, hogy alkalmatlan, frusztrált emberek, akik személyes sértettségüket is kompenálni akaják, nagyon rossz döntéseket képesek hozni.
Itt elsősorban nem Siskovitsra, hanem Lázárra gondolok. Siskovits egy katona volt, aki a helyi viszonyokat sem nagyon ismerte, életszerűtlen lett volna tőle tárgyalásos megoldást várni, nyilván nem is azért tették be a bizottságba két civil mellé. Lázár azonban, a helyzetet jól ismerő székely emberként az adatoltnál (ami kb. 0) kicsit több erőfeszítést tehetett volna (mint ahogyan Bethlen tett is, ott volt a példa). Ehelyett valóban szervilisen járt el, és nem kizárható, hogy ebben személye sérelmek megtorlása, vagy anyagi megfontolások is vezették. A XVIII. század végéről elég sok feljegyzés fennmaradt (Garda Dezső idéz ezekből a Gyergyóról szóló könyvében) amely a Lázár család és a székely falusi közösségek közötti, gyakran tettlegességig fajuló vitákról szólnak.
Nyilván nem cél, hogy ennyi év után régen halott emberek felett ítélkezzünk, de a tanulságok levonása fontos, és az események ismeretében Lázár János nem igazán állt a helyzet magaslatán sem politikai, sem erkölcsi értelemben. A tanulság pedig nem az, hogy egymást mocskoljuk és árulózzuk, hanem az, hogy a közösséget érintő döntéseket lehetőleg arra alkalmas emberek hozzák meg, a körülmények ismeretében és a lehetséges alternatívák értelmes mérlegelése után.
21.
Dr. Bubóné
2017.01.08., vasárnap [17:15]
A logikaóráról te is hiányoztál. Ez az állítólagos érved nem más mint hasduma. argumentum ad hominem.
20.
Feszedelem
2017.01.08., vasárnap [17:07]
Dehogy rosszabbodott a helyzetem!
Érvként pedig ott van a 11-es számú beírás.
19.
Dr. Bubóné
2017.01.08., vasárnap [16:58]
Pont erről beszélt Izsák Balázs is. Ezt emelte ki. Beálltak volna, de nem értettek azzal egyet, hogy német vezetés alatt és szabadságjogaiktól megfosztva. Ezt torolták meg a császáriak. Volt ebben lakáj túlbuzgóság s székely-ellenesség is bőven.
18.
Dr. Bubóné
2017.01.08., vasárnap [16:53]
Nyugiodtan hagyja idézőjel nélkül. Mert ön még idáig sem jutott. Bármilyen álnéven is irogat. Ráadásul nem is olvasott könyvet, nem is nézett filmet, hogy konyítson egyáltalán valamihez. Jobb lenne a saját kapuja előtt havat seperni.
Egy sima érvet még nem hozott fel véleményéhez. Úgyhogy fölösleges másokat ide-oda skatulyáznia. Ezzel még a menthetőt sem mentette csak rosszabodott a helyzete,.
17.
szndbád223311
2017.01.08., vasárnap [16:53]
@6,:
Ez egy megemlékezés, nem történelmi előadás.
Mindenki azt emel ki az eseményekből, amit akar.
Ön pl. azt, hogy egy MAGYAR rendelte el a beavatkozást, báró Siskovits József, elismert katonaember, aki sokkal több csatában vitézkedett, mint Ön. Mivel sem a megemlékezés, sem a kommentelés nem történelemlecke, nem szükséges forrásokkal adatolva rekonstruálni a valós eseményeket.
Ha az lenne, akkor Önnek is illene tudni, hogy Siskovits nem az ágyúzást rendelte el, hanem a tömeg oszlatását, és az ellenállókkal szembeni katonai erőszakot, az ágyúzást a műveletet vezető Carato ezredes rendelte el. Siskovits nem volt a helyszínen, ő a háromtagú bizottság egyik tagja volt, akik a székelyek határőrségbe szervezéséért voltak felelősek. Egyébként a tevékenységük részben sikeres volt, elég sokakat meggyőztek békés eszközökkel, például egész Gyergyóstéket. Rajta kívül Bethlen Miklós és Lázár János (egy székely, hűha!) alkotta a bizottságot, amely Bethlen ellenkezése mellett döntötte el az erőszakos beavatkozást. A döntés hátteréhez fontos tudni, hogy Acton már útban volt Bécsből egy királynői felhatalmazással, ami a bizottság kezéből az övébe tette volna át a szervezés felelősségét.
Ennek tudatában is Bethlen még mindig a békés rendezés pártján állt, Siskovitsnak katonaként nem föltétlenül lehetett jó politikai érzéke, de ettől még nem lesz ÁRULÓ. Ha valakinek, akkor Lázár bárónak a szereplése vet fel ilyen jellegű kérdéseket, aki a vérengzés után még rá is tett néhány lapáttal, nyilvánosan helyeselte azt, a felelősséget teljes egézében a tiltakozó székely közösségre hárította, amelyre több gyalázkodó kijelentést is tett. Holott azt is tudni kell, hogy a madéfalvi tiltakozók nem a határőrség felállítását ellenezték, hanem a működését és a határőrök jogállását illetően voltak más elképzeléseik, tehát a békés megegyezés útja -legalábbis Acton megérkezéséig- nyitva állt. Persze utólag könnyű okosnak lenni.
A vérengzésért viselt felelősség tehát megoszlik Acton, (sőt a királynő), a bizottság (ezen belül is Siskovits és Lázár) valamint Carato között, Siskovitsot ilyen sommásan elítélni nemcsak ízléstelen, de történelmietlen is.
16.
Dr. Bubóné
2017.01.08., vasárnap [16:47]
@bd:
Önnél meg az, hogy semmi konkrétumja nincs, csak csuklóból ki nem álhatja Izsák Balázst. Ez kevés az igazsághoz. Lehet ön ettől felpári is nyuguttan.
15.
Feszedelem
2017.01.08., vasárnap [16:47]
@bd:
Nem hiszem, hogy "né", habár nincs is értelme ezt feszegetni.
14.
bd
2017.01.08., vasárnap [16:40]
Önnel az a baj kedves Dr.-né, hogy megszólalásainak minden
porcikája alpári.
13.
Feszedelem
2017.01.08., vasárnap [16:35]
Gyorsan eljutottál a végéhez. Amikor az ilyen női néven író férfi fajzatoknak már nincs amit mondaniuk, akkor még kiköpnek egy "köcsögöcskét". Mert abból mindig van elég bennük s az agyukban!
12.
Dr. Bubóné
2017.01.08., vasárnap [16:23]
[Nem ütötte a mércét]
11.
Feszedelem
2017.01.08., vasárnap [16:13]
Hát inkább egy rozsdás kötőtű, Bubóbáné, mintsem úgy álljak a dógokhoz hezza, mint maga.
10.
Dr. Bubóné
2017.01.08., vasárnap [15:58]
Kedves kartárs, az alábbi agymenése egy konkrétumok nélküli nagy semmi. Balázsnak igaza van. Csak önnek ez magas. Orgazmusom volt, de nem ettől. Bárcsak önnek is lenne. Biztos másképp állna hezza a dógokhoz.
9.
Feszedelem
2017.01.08., vasárnap [15:55]
Dr. Bubóné, lehet, hogy ön nem is "né", hanem Bubóbá. Hogy doktor-e, azt nem bizonyítja itt semmivel.
De hogy önök még mindig nem nőtték ki ezt az "erdélyinaplós römödöszö" elnevezést, ez már mélyen szinten aluli. Valamikor az Erdélyi Napló főmuftija írta mindig az RMDSZ helyett römödöszö. Biztos orgazmusa volt ettől, mert más magyarázat nincs.
8.
Dr. Bubóné
2017.01.08., vasárnap [15:35]
@6,:
Kedves 6-os, -először is ön nem válaszolt a feltett kérdéseimre, úgyhogy leterelő hadműveletet akar, csak nincs kivel. Mert én nem veszem be a csaliját.
Ön tudja, jól, hogy a hőn imádott römödöszö minden történelmi évfordulóra lecsapott s bekepebelezte, hogy magyarázza a bizonyítványát. Pont a beszédeken veheti ezt észrte, ahogyan hadovűálnak össze viszza, -hogy önt idézzem. Ezzel szemben Balűázs legalább normálisan beszélt.
Hogy magyar mit csinál a magyarral, azt ma is ki lehetne vesézni, de minek. Történelmietlen, egyoldalú és ostoba megközelítés. Az igazság a lényeg. A hazaszeretetben, a hitben, amiben megnyilvánul, s ami a tettekben is látszik.
A népszűámlálást meg ne mossa kérem össze, mert a székely öntudat és a románok magyarellensssége két külön dolog. Magyarként sem vagyunk elegen, s ha felaprózódik a helyi öntudat az is a románok térnyerését segíti elő. Ez látszik a politikában is. Egyébként hol vannak azok a magyarok akik magyarnak is gyengék, nemhogy székelynek: pl. az a háromszázetzer románná ssszimilálódott erdélyi magyar csaklád, akik már elrománosodtak, csak úgy, megfeleléási kényszerből? Az hogy számol el a lelkiismeretével, hm? A székelyek ha székelyek is magyaroók s magyarként is székelyek. De ön s az ilyen okoskodóK?
7.
6,
2017.01.08., vasárnap [15:22]
Kedves DR BUBÓNÉ, ha mi nem tudjuk "az igazságot", akkor Ön miért nem tárta azt fel nekünk? Már csak és csakis azért, hogy ne haljunk meg bután.

Aztán, ezekkel a "megemlékezésekkel" az nekem a bajom, hogy mindig össze-vissza hadoválnak tücsköt, bogarat, vadvirágot, Luther Kinget, Gandhit, mindent - mint ezúttal is - csak éppen sohasem mondják el, hogy a falu ágyúzását báró Siskovics József rendelte el. Ennyi. Magyar lövetett a magyarokra. Nem osztrák, nem horvát, nem szerb, nem román, hanem MAGYAR. Ezen valahogy mindig átsiklanak. Miféle emlékezés az, ahol mindig átsiklanak az igazságon? Ahol úgy kerülik az igazság kimondását, mint macska a forró kását.

Ui.
Székelyek székelye, aki arra biztatta a székelyeket a népszámláláskor, hogy ne vallják magukat székelynek, mert akkor a pirézek közé fogják őket sorolni. Így aztán most székelyföld otomiát hajtogatjuk, de csak 150 székely létezik a papírforma alapján.
6.
Feszedelem
2017.01.08., vasárnap [15:13]
Komasszon, komasszon! Hát most itt akar megszégyeníteni? Hát én csak szóltam, hogy Izsák Balázs A madéfalvi megemlékezések történetében a fehér holló. De sok más székely rendezvényen, eseményen (Agyagfalva) is hiába kerestem. Bezzeg a román államelnök-választáson kampányolt a klikkjének. A Székelyek Nagy Menetelése előtt Közleményben megparancsolta, hogy mindenki hagyja otthon a pártjelképeket, erre fel a maksai főúton a Néppárt, rövidítve az EMNT és EMNP hatalmas betűs molinóival volt tele minden, a mögött vonultak. Ennek a pártnak szabadott zászlóstól, jelszavastól, jelképestől vonulni, az Rmdsz-nek meg volt tiltva, pedig nem párt. Ez Izsák Balázs portréja.
5.
Dr. Bubóné
2017.01.08., vasárnap [14:23]
@bd:
Azért, mert amíg nem tudja az igazságot, addig egyoldalú véleményével csak ködösít s zavart okoz, nem a jót szolgálja.
Miből gondfolod, hogy ott kellett volna lennie, ha éppen itt volt a megemlékezés? És mitől különcködés? És mi köze itt a szavazatoknak? Vásárhelyen minden évben van kezdettől fogva. Mitől kultúrűlt, amikor fanyalog s mindig elégedetlenkedik? Hát ezért szégyelleje magát. Nem ismeri sem a személyt sem a helyzetetet. Addig akkor ne mondjon véleményt, amíg nem lát tisztán.
4.
bd
2017.01.08., vasárnap [12:59]
Ugyan már, vajon miért kellene bárkinek is a saját és kulturált módon kifejezett véleménye miatt szégyellnie magát? Szerintem is, a SZNT elnökének Madéfalván lett volna a helye, és nem csak most hanem minden egyes megemlékezéskor. És ha komolyan gondolja, hogy a megemlékezésnek szimbolikus jelentősége is van, akkor még a látszatát is kerülnie kellett volna a különcködésnek.
3.
Dr. Bubóné
2017.01.08., vasárnap [12:36]
Te az örökös óbégatókat erősíted, ahelyett, hogy értékelnéd azt a mi jó. Szégyellheted magadat komikám.
2.
Tanga Nyika
2017.01.08., vasárnap [10:33]
Izsak nem birja a hideget
1.
Feszedelem
2017.01.07., szombat [22:57]
Én inkább azt hiányolom, hogy Izsák Balázs miért nem a helyszínen mondja el magvas történelmi mondatait. És hol vannak a bánsági-partiumi autunómia-harcosok, akik egyedüli autonomisták? Hát egy ilyen évfordulón ott lenne a a helyük. A szavazatokért jönnek csak?
Hozzászólások30