Hirdetés
Hirdetés

Megszűnnek az elképesztő összegű szülési táppénzek

Négy hónap alatt akár egy fél lakás árát is megkaphatták táppénzként azok, akik a maximális jövedelmi értéket megjelölve kötöttek egyéni biztosítást a szülési szabadságra. Képünk illusztráció •  Fotó: Pixabay

Négy hónap alatt akár egy fél lakás árát is megkaphatták táppénzként azok, akik a maximális jövedelmi értéket megjelölve kötöttek egyéni biztosítást a szülési szabadságra. Képünk illusztráció

Fotó: Pixabay

Összesen 2160 lej fél év alatt történő befizetésével, négy hónapra akár 120 ezer lejt is kaphattak az Egységes Egészségbiztosítási Alapból (FNUASS) a szülési szabadság idejére azok, akik egyénileg kötöttek erre szerződést, és abban a megengedett érték maximumát, azaz 12 havi minimálbérrel megegyező összeget jelöltek meg havi jövedelmükként. Ezt a felső határértéket korlátozza e hónaptól az állam, ugyanis sokan aránytalanul sok pénzt kaptak a szülési szabadság idejére.

Széchely István

2023. március 27., 08:032023. március 27., 08:03

Az intézkedés azokat érinti, akik egyéni munkaszerződés hiányában maguk kötöttek betegszabadság-biztosítási szerződést az egészségbiztosítási pénztárral. Ők többnyire valamilyen független tevékenységből valósítanak meg jövedelmet, például egyéni, családi vállalkozást működtetnek. Az esetleges betegszabadság vagy szülési szabadság idejére ők

csak úgy kaphattak, kaphatnak táppénzt, ha az egészségbiztosítás mellett betegszabadság-biztosításitással is rendelkeznek.

Ebben a szerződésben meg kell jelölniük a jövedelmük mértékét, és ennek az összegnek az egy százalékát kell befizetniük havonta biztosításként. A megjelölhető minimális összeg az országos bruttó minimálbér. A felső határérték korábban 12 havi minimálbér volt, ezt a betegség miatt járó betegszabadságok esetében 2021-ben lecsökkentették 3 havi minimálbérre, a szülési szabadságokra vonatkozóan viszont nem történt módosítás egészen e hónapig. A minap azonban egy sürgősségi kormányrendelettel

a szülési szabadságok esetében is 3 havi minimálbérre csökkentették a havi jövedelemként megjelölhető értéket.

Négy hónapra 120 ezer lej

„Nagyon nagy összegeket kaptak. Ez önmagában is problémát jelentett, de az is, hogy a befizetett összeghez képest – ami 360 lej havonta – aránytalanul sok pénzt kaptak. Ezt hivatott ez a sürgősségi kormányrendelet, ami márciusban jelent meg, helyretenni. Vagyis ebben az esetben is megszűnik az a kivétel, hogy a minimálbér tizenkétszeresére lehet szerződést kötni. Tehát ha ma valaki jön hozzánk és szerződést köt, akkor minimum 3000, maximum 9000 lejt jelölhet meg havi jövedelemként, ennek az egy százalékát kell befizesse havonta, és

Idézet
ha hat hónapig fizetett, akkor a betegszabadság periódusára megkaphatja a 9000 lejnek – ha a maximális összeget jelölte meg – a 85 százalékát.

Az is egy szép összeg szerintem” – fogalmazott a változásról Duda Tihamér.

Hirdetés

A Hargita Megyei Egészségbiztosítási Pénztár vezérigazgatója egy példával elmagyarázta az eddigi aránytalanságokat is. Ha egy várandós nő a szülést megelőzően hat hónapig a minimálbér tizenkétszerese után fizetett betegszabadság-biztosítást az egyéni szerződésben foglaltaknak megfelelően, akkor – a jelenlegi értékekkel számolva – havonta 360 lejébe került a biztosítás, ám cserébe a 36 ezer lejnek a 85 százalékát kapta meg szülési táppénzként egy hónapra. A szülési szabadság legfeljebb 126 napos lehet, azaz négy hónap, elosztva a szülés előtti és utáni időszakra.

„Van egy arány, ami alapján ezt ki lehet venni, de akkor is négy hónapról beszélünk, és ha havi 30 ezer lejről beszélünk, akkor az négy hónapra 120 ezer lej, ami nagyon-nagyon sok volt, és teljesen aránytalan. Ezt próbálták helyrehozni, tulajdonképpen ez a lényeges változás, amit a sürgősségi kormányrendelet hoz” – fogalmazott Duda Tihamér.

Mi történik a meglévő, aktív szerződésekkel?

„Felmerül a kérdés, hogy mi történik azokkal, akik már korábban megkötöttek egy ilyen szerződést? Velük június elsejéig egy szerződésmellékletet fogunk megkötni, amiben lehozzuk az említett plafont, tehát a maximális értéket három minimálbér összegére. Ellenben a jogaik június végéig nem változnak, tehát

Idézet
akinek már aláírt szerződése van, annak a jogai június végéig az eredeti szerződés szerint fognak érvényesülni”

– magyarázta a megyei egészségbiztosítási pénztár vezérigazgatója. Duda Tihamér ugyanakkor kérdésünkre azt is elmondta, hogy az új szerződésekre már az új szabályok vonatkoznak majd, tehát amint a sürgősségi kormányrendelet megjelenik a Hivatalos Közlönyben, már csak a minimálbér háromszorosa kerülhet be a szerződésekbe a havi jövedelem maximális értékeként.

Megyei és országos adatok

A Hargita Megyei Egészségbiztosítási Pénztár adatai szerint a megyében tavaly 7 059 590 lejt fizettek ki az Egységes Egészségbiztosítási Alapból (FNUASS) az egyéni betegszabadság-biztosítással rendelkezők beteg- és szülési szabadságaira. Az összegnek a nagy részét – mintegy 86 százalékát –, azaz 6 118 645 lejt a szülési szabadságokra kifizetett összegek teszik ki. Január végén összesen 221 ilyen biztosítási szerződéssel rendelkezett a megyei egészségbiztosítási pénztár, ezek közül 109 vonatkozott a betegszabadságokra, 82 a szülési szabadságokra, 16 pedig mindkettőre.

Az országos adatokból egy egyszerű számítás alapján megállapítható, hogy az elmúlt évben átlagban 44 ezer lejt kaptak a szülési szabadságra az egyéni biztosítási szerződéssel rendelkezők. Azok körében, akik a maximális értéket jelölték meg jövedelemként, ez az átlagérték meghaladta a 46 ezer lejt. Ebből az összegből normális esetben ugyan levonták a társadalombiztosítási járulékokat, de azok, akik valamilyen okból mentesülnek a járulékfizetési kötelezettség alól, arról sem kellett lemondjanak.

Az elmúlt három év adataiból kitűnik az is, hogy 2021, tehát az utolsó vonatkozó törvénymódosítás óta országszerte megháromszorozódott az ilyen szülési szabadságokra kifizetett pénzek összege, ami tavaly már a hatszorosa volt a betegszabadságokra kifizetett összértéknek. Utóbbira részben az a magyarázat, hogy

a betegszabadságra kötött egyéni biztosítási szerződésekben 2021 óta legfeljebb három minimálbérnek megfelelő összeg jelölhető meg havi jövedelemként, a szülési szabadságok esetében viszont eddig a hónapig 12 minimálbér volt a felső értékhatár.

Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár adataiból az is kiderül, hogy az egyéni biztosítási szerződésekre vonatkozó kérelmek többsége a szülési szabadságra vonatkozik, a biztosítási érték pedig a legtöbb esetben a maximális értékben van megjelölve ezekben, úgy, hogy az egészségbiztosításra vonatkozó egyéni szerződések többségében egy minimálbér szerepel jövedelemként. Ez azt feltételezi, hogy

azoknak a többsége, akik a maximális összeget kapják meg a szülési szabadságra – mert jövedelemként a maximális értéket jelölték meg –, az egészségbiztosítást már csak egy minimálbér után fizetik.

Egyébként tavaly valamivel több mint 216 millió lejt fizettek ki országszerte a beteg- és szülési szabadságokra vonatkozó egyéni szerződések után, ennek a nagy részét, több mint 184 millió lejt 4192 személy kapott meg szülési szabadságra járó táppénzként. A betegszabadságokra 3180 személy összesen 31 millió lejt kapott az egyéni biztosítási szerződése után.

Hirdetés
szóljon hozzá! Hozzászólások
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Ezek is érdekelhetik

Hirdetés

A rovat további cikkei

2026. október 06., kedd

A PSD azt akarja megtudni, hogy az új miniszterelnök-jelölt „szakítani akar-e” Bolojanék gazdaságpolitikával

A Szociáldemokrata Párt (PSD) országos elnöksége kedden felhatalmazta a párt vezetőit, hogy tárgyalásokat kezdjen Luca Niculescu kijelölt miniszterelnökkel.

A PSD azt akarja megtudni, hogy az új miniszterelnök-jelölt „szakítani akar-e” Bolojanék gazdaságpolitikával
Hirdetés
2026. október 06., kedd

Kelemen Hunor: „mi tudunk úgy is egy tisztességes kormányt támogatni, hogy nem vagyunk ott a kormányban”

A Romániai Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) számára prioritás, hogy Romániának legyen teljes jogkörű kormánya, és az ne függjön a szélsőséges pártok támogatásától.

Kelemen Hunor: „mi tudunk úgy is egy tisztességes kormányt támogatni, hogy nem vagyunk ott a kormányban”
2026. október 06., kedd

Kézdivásárhely: beszéd nélkül is lehet emlékezni

A kézdivásárhelyi Nagy Mózes Főgimnázium udvarán több százan hajtottak fejet kedd délután a szabadságharc vértanúinak emléke előtt. Az iskola tanulói S ők élni fognak, élni mindörökkön című összeállításukat adták elő, beszédek nem hangzottak el.

Kézdivásárhely: beszéd nélkül is lehet emlékezni
2026. október 06., kedd

Operatőröket bántalmazott egy Georgescu szimpatizáns, hatósági felügyelet alá került

Hatvan napos hatósági felügyelet alá helyezték Călin Georgescu egyik támogatóját, aki a gyanú szerint hétfőn megtámadott két TV operatőrt a szervezett bűnözés és terrorizmus elleni ügyészség (DIICOT) székháza előtt.

Operatőröket bántalmazott egy Georgescu szimpatizáns, hatósági felügyelet alá került
Hirdetés
2026. október 06., kedd

Az AUR mellett egy PSD-s politikus is aláírásokat gyűjt Nicușor Dan államfő felfüggesztésének kezdeményezéséhez

A Szociáldemokrata Párt (PSD) képviselője, Lucian-Ioan-Titus Morar kedden bejelentette, hogy aláírásokat gyűjt Nicușor Dan államfő tisztségéből való felfüggesztésének kezdeményezéséhez. Állítása szerint a PSD-ben mások is támogatják az elképzelést.

Az AUR mellett egy PSD-s politikus is aláírásokat gyűjt Nicușor Dan államfő felfüggesztésének kezdeményezéséhez
2026. október 06., kedd

Csoma Botond: Niculescunak nagyobb esélye lehet a kormányalakításra, mint Mureșannak

Az RMDSZ képviselőházi frakcióvezetője, Csoma Botond kedden kijelentette, hogy a Luca Niculescu köré szerveződő kormánynak nagyobb esélye van a parlament támogatásának megszerzésére, mint korábban Siegfried Mureșan kabinetjének.

Csoma Botond: Niculescunak nagyobb esélye lehet a kormányalakításra, mint Mureșannak
2026. október 06., kedd

Telefonon egyeztetett Kelemen Hunorral a kijelölt miniszterelnök

Kelemen Hunor szerint a parlamenti pártoknak el kell jutniuk a kormány beiktatásához szükséges kompromisszumra, különben az ország működése veszélybe kerülhet.

Telefonon egyeztetett Kelemen Hunorral a kijelölt miniszterelnök
Hirdetés
2026. október 06., kedd

Rekordmagasra emelkedhet a villany ára Romániában

Romániára is hatással lesz az villamosenergia drágulása, és rekordmagas árak alakulhatnak ki, ha elhúzódik a közel-keleti válság és zárva marad a Hormuzi-szoros – jelentette ki kedden Cristian Bușoi.

Rekordmagasra emelkedhet a villany ára Romániában
2026. október 06., kedd

Újabb történelmi mélyponton a lej az euróhoz képest

Jelentősen gyengült kedden a román deviza az euróhoz képest, amelynek az értéke a Román Nemzeti Bank középárfolyama szerint 2,21 banival (0,41 százalékkal) 5,3527 lejre emelkedett a hétfői 5,3306 lejről, újabb történelmi csúcsot érve el.

Újabb történelmi mélyponton a lej az euróhoz képest
2026. október 06., kedd

Jelentősen növelni kell Hargita megyében a szelektíven gyűjtött hulladék arányát

Hargita megye nagy késésben van a megfelelően szelektált hulladék gyűjtésének megszervezését illetően, az újrahasznosítás arányát jelentősen növelni kell az új rendszerben – hangzott el a témában a megyei tanácsnál szervezett eseményen.

Jelentősen növelni kell Hargita megyében a szelektíven gyűjtött hulladék arányát
Hirdetés