Hirdetés
Hirdetés

Megszűnnek az elképesztő összegű szülési táppénzek

Négy hónap alatt akár egy fél lakás árát is megkaphatták táppénzként azok, akik a maximális jövedelmi értéket megjelölve kötöttek egyéni biztosítást a szülési szabadságra. Képünk illusztráció •  Fotó: Pixabay

Négy hónap alatt akár egy fél lakás árát is megkaphatták táppénzként azok, akik a maximális jövedelmi értéket megjelölve kötöttek egyéni biztosítást a szülési szabadságra. Képünk illusztráció

Fotó: Pixabay

Összesen 2160 lej fél év alatt történő befizetésével, négy hónapra akár 120 ezer lejt is kaphattak az Egységes Egészségbiztosítási Alapból (FNUASS) a szülési szabadság idejére azok, akik egyénileg kötöttek erre szerződést, és abban a megengedett érték maximumát, azaz 12 havi minimálbérrel megegyező összeget jelöltek meg havi jövedelmükként. Ezt a felső határértéket korlátozza e hónaptól az állam, ugyanis sokan aránytalanul sok pénzt kaptak a szülési szabadság idejére.

Széchely István

2023. március 27., 08:032023. március 27., 08:03

Az intézkedés azokat érinti, akik egyéni munkaszerződés hiányában maguk kötöttek betegszabadság-biztosítási szerződést az egészségbiztosítási pénztárral. Ők többnyire valamilyen független tevékenységből valósítanak meg jövedelmet, például egyéni, családi vállalkozást működtetnek. Az esetleges betegszabadság vagy szülési szabadság idejére ők

csak úgy kaphattak, kaphatnak táppénzt, ha az egészségbiztosítás mellett betegszabadság-biztosításitással is rendelkeznek.

Ebben a szerződésben meg kell jelölniük a jövedelmük mértékét, és ennek az összegnek az egy százalékát kell befizetniük havonta biztosításként. A megjelölhető minimális összeg az országos bruttó minimálbér. A felső határérték korábban 12 havi minimálbér volt, ezt a betegség miatt járó betegszabadságok esetében 2021-ben lecsökkentették 3 havi minimálbérre, a szülési szabadságokra vonatkozóan viszont nem történt módosítás egészen e hónapig. A minap azonban egy sürgősségi kormányrendelettel

a szülési szabadságok esetében is 3 havi minimálbérre csökkentették a havi jövedelemként megjelölhető értéket.

Négy hónapra 120 ezer lej

„Nagyon nagy összegeket kaptak. Ez önmagában is problémát jelentett, de az is, hogy a befizetett összeghez képest – ami 360 lej havonta – aránytalanul sok pénzt kaptak. Ezt hivatott ez a sürgősségi kormányrendelet, ami márciusban jelent meg, helyretenni. Vagyis ebben az esetben is megszűnik az a kivétel, hogy a minimálbér tizenkétszeresére lehet szerződést kötni. Tehát ha ma valaki jön hozzánk és szerződést köt, akkor minimum 3000, maximum 9000 lejt jelölhet meg havi jövedelemként, ennek az egy százalékát kell befizesse havonta, és

Idézet
ha hat hónapig fizetett, akkor a betegszabadság periódusára megkaphatja a 9000 lejnek – ha a maximális összeget jelölte meg – a 85 százalékát.

Az is egy szép összeg szerintem” – fogalmazott a változásról Duda Tihamér.

Hirdetés

A Hargita Megyei Egészségbiztosítási Pénztár vezérigazgatója egy példával elmagyarázta az eddigi aránytalanságokat is. Ha egy várandós nő a szülést megelőzően hat hónapig a minimálbér tizenkétszerese után fizetett betegszabadság-biztosítást az egyéni szerződésben foglaltaknak megfelelően, akkor – a jelenlegi értékekkel számolva – havonta 360 lejébe került a biztosítás, ám cserébe a 36 ezer lejnek a 85 százalékát kapta meg szülési táppénzként egy hónapra. A szülési szabadság legfeljebb 126 napos lehet, azaz négy hónap, elosztva a szülés előtti és utáni időszakra.

„Van egy arány, ami alapján ezt ki lehet venni, de akkor is négy hónapról beszélünk, és ha havi 30 ezer lejről beszélünk, akkor az négy hónapra 120 ezer lej, ami nagyon-nagyon sok volt, és teljesen aránytalan. Ezt próbálták helyrehozni, tulajdonképpen ez a lényeges változás, amit a sürgősségi kormányrendelet hoz” – fogalmazott Duda Tihamér.

Mi történik a meglévő, aktív szerződésekkel?

„Felmerül a kérdés, hogy mi történik azokkal, akik már korábban megkötöttek egy ilyen szerződést? Velük június elsejéig egy szerződésmellékletet fogunk megkötni, amiben lehozzuk az említett plafont, tehát a maximális értéket három minimálbér összegére. Ellenben a jogaik június végéig nem változnak, tehát

Idézet
akinek már aláírt szerződése van, annak a jogai június végéig az eredeti szerződés szerint fognak érvényesülni”

– magyarázta a megyei egészségbiztosítási pénztár vezérigazgatója. Duda Tihamér ugyanakkor kérdésünkre azt is elmondta, hogy az új szerződésekre már az új szabályok vonatkoznak majd, tehát amint a sürgősségi kormányrendelet megjelenik a Hivatalos Közlönyben, már csak a minimálbér háromszorosa kerülhet be a szerződésekbe a havi jövedelem maximális értékeként.

Megyei és országos adatok

A Hargita Megyei Egészségbiztosítási Pénztár adatai szerint a megyében tavaly 7 059 590 lejt fizettek ki az Egységes Egészségbiztosítási Alapból (FNUASS) az egyéni betegszabadság-biztosítással rendelkezők beteg- és szülési szabadságaira. Az összegnek a nagy részét – mintegy 86 százalékát –, azaz 6 118 645 lejt a szülési szabadságokra kifizetett összegek teszik ki. Január végén összesen 221 ilyen biztosítási szerződéssel rendelkezett a megyei egészségbiztosítási pénztár, ezek közül 109 vonatkozott a betegszabadságokra, 82 a szülési szabadságokra, 16 pedig mindkettőre.

Az országos adatokból egy egyszerű számítás alapján megállapítható, hogy az elmúlt évben átlagban 44 ezer lejt kaptak a szülési szabadságra az egyéni biztosítási szerződéssel rendelkezők. Azok körében, akik a maximális értéket jelölték meg jövedelemként, ez az átlagérték meghaladta a 46 ezer lejt. Ebből az összegből normális esetben ugyan levonták a társadalombiztosítási járulékokat, de azok, akik valamilyen okból mentesülnek a járulékfizetési kötelezettség alól, arról sem kellett lemondjanak.

Az elmúlt három év adataiból kitűnik az is, hogy 2021, tehát az utolsó vonatkozó törvénymódosítás óta országszerte megháromszorozódott az ilyen szülési szabadságokra kifizetett pénzek összege, ami tavaly már a hatszorosa volt a betegszabadságokra kifizetett összértéknek. Utóbbira részben az a magyarázat, hogy

a betegszabadságra kötött egyéni biztosítási szerződésekben 2021 óta legfeljebb három minimálbérnek megfelelő összeg jelölhető meg havi jövedelemként, a szülési szabadságok esetében viszont eddig a hónapig 12 minimálbér volt a felső értékhatár.

Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár adataiból az is kiderül, hogy az egyéni biztosítási szerződésekre vonatkozó kérelmek többsége a szülési szabadságra vonatkozik, a biztosítási érték pedig a legtöbb esetben a maximális értékben van megjelölve ezekben, úgy, hogy az egészségbiztosításra vonatkozó egyéni szerződések többségében egy minimálbér szerepel jövedelemként. Ez azt feltételezi, hogy

azoknak a többsége, akik a maximális összeget kapják meg a szülési szabadságra – mert jövedelemként a maximális értéket jelölték meg –, az egészségbiztosítást már csak egy minimálbér után fizetik.

Egyébként tavaly valamivel több mint 216 millió lejt fizettek ki országszerte a beteg- és szülési szabadságokra vonatkozó egyéni szerződések után, ennek a nagy részét, több mint 184 millió lejt 4192 személy kapott meg szülési szabadságra járó táppénzként. A betegszabadságokra 3180 személy összesen 31 millió lejt kapott az egyéni biztosítási szerződése után.

Hirdetés
szóljon hozzá! Hozzászólások
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Ezek is érdekelhetik

Hirdetés

A rovat további cikkei

2026. november 11., szerda

Olyanról kérdezett, ami nem tetszett az elnöknek – újságírót tiltott ki sajtótájékoztatóiról Nicușor Dan

Nicușor Dan államfő a Cotroceni-palotában tartott keddi sajtótájékoztatója végén közölte: Ovidiu Vanghele újságíró a továbbiakban nem vehet részt a sajtótájékoztatóin, mert sértegette őt.

Olyanról kérdezett, ami nem tetszett az elnöknek – újságírót tiltott ki sajtótájékoztatóiról Nicușor Dan
Hirdetés
2026. november 11., szerda

Tragikus baleset Brassó közelében: egy csecsemő életét vesztette, hárman megsérültek

Egy csecsemő életét vesztette, három felnőtt megsérült egy személyautó és egy kamion ütközésében kedd este a 13-as országúton, Brassó közelében.

Tragikus baleset Brassó közelében: egy csecsemő életét vesztette, hárman megsérültek
2026. november 11., szerda

Beköltözött elnöki rezidenciájába az államfő

Nicușor Dan államfő kedden bejelentette, hogy októberben családjával együtt hivatalos rezidenciába költözött.

Beköltözött elnöki rezidenciájába az államfő
Hirdetés
2026. november 10., kedd

Nicușor Dan szerint az AUR kormányra kerülése rontott volna Románia hitelminősítésén

Nicușor Dan kedden kijelentette, hogy a Románok Egyesüléséért Szövetséget (AUR) populista és izolacionista pártként tartják számon, amelynek kormányra kerülése szerinte rövid időn belül rontott volna Románia hitelminősítésén.

Nicușor Dan szerint az AUR kormányra kerülése rontott volna Románia hitelminősítésén
2026. november 10., kedd

Bemutatják, hogy milyen lesz a Dracula Park Transylvania

Nyilvános projektbemutatót és közösségi beszélgetést szervez december 3-án Csíkzsögödben a Dracula Park Transylvania beruházója. A találkozón a résztvevők megismerhetik a tervezett élménypark koncepcióját, és megoszthatják észrevételeiket.

Bemutatják, hogy milyen lesz a Dracula Park Transylvania
2026. november 10., kedd

Nicușor Dan: csökkent az életszínvonal Romániában az elmúlt egy évben, értékes időt veszített az ország

Nicușor Dan államfő kedd este kijelentette, hogy Romániában az elmúlt egy évben csökkent az életszínvonal, a teljes jogkörű kormány nélküli hónapokban pedig értékes időt veszített az ország.

Nicușor Dan: csökkent az életszínvonal Romániában az elmúlt egy évben, értékes időt veszített az ország
Hirdetés
2026. november 10., kedd

Bár hármat kilőttek, továbbra is számítani lehet arra, hogy medve járhat Csíkszereda utcáin

Továbbra is számítani lehet medvék megjelenésére Csíkszeredában, annak ellenére, hogy a múlt héten három nagyvadat is kilőttek a városban, illetve a közelében. Ezek közül kettőt a jóváhagyott kvóta alapján, egyet veszélyessége miatt ejtettek el.

Bár hármat kilőttek, továbbra is számítani lehet arra, hogy medve járhat Csíkszereda utcáin
2026. november 10., kedd

Ők lettek a román köztévé és közrádió elnök-vezérigazgatói

Keddi ülésén a parlament Sorina Mateit nevezte ki a Román Televíziótársaság (SRTV) elnök-vezérigazgatójává. A közszolgálati rádió elnök-vezérigazgatójává Răzvan Dincát nevezték ki.

Ők lettek a román köztévé és közrádió elnök-vezérigazgatói
2026. november 10., kedd

Az Amerikai Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban is bemutatják a Hunyadi-sorozatot

A Lionsgate Studios vásárolta meg a 2025-ben bemutatott Hunyadi-sorozat (Rise of the Raven) sugárzási jogait az Amerikai Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban – adta hírül a Variety filmes szakportál.

Az Amerikai Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban is bemutatják a Hunyadi-sorozatot
Hirdetés