Székelyhon.ro
2017. február 27., hétfő; Ma Ákos, Bátor napja van
Rss Facebook oldal Twitter oldal Youtube csatorna Google +1 oldal

A Peda-hisztéria hátteréről A Peda-hisztéria hátteréről

Veres Réka | 2016.12.22. [12:02]

Csak lehetőségként merült fel a Benedek Elek Pedagógiai Líceum jogi státuszának megszüntetése, amikor Székelyudvarhely oktatási hálózatának átszervezéséről beszéltek a város iskolaigazgatói – mondta el szerdán az udvarhelyi önkormányzat oktatási szakbizottságának elnöke. Az alternatívától továbbra is tartanak az iskolában tanuló gyerekek szülei és a tanárok is, ám a tanfelügyelőség és az oktatási szakbizottság elnöke szerint is fölösleges a pánik, nincs ok aggodalomra.

peda alairas-pa-2_bMegkérdőjelezik a javaslatot a pedagógiai líceum tanárai. Folytatják az aláírásgyűjtést

„Nem a Benedek Elek Pedagógiai Líceum bezárásáról van szó, hanem arról, hogy megszűnne a jogi személyisége. Ez csak az egyik alternatíva, amiben gondolkodik a székelyudvarhelyi önkormányzat az oktatási hálózat 2017–2018-as újjászervezése apropóján” – mondta el megkeresésünkre Görbe Péter, Hargita megye főtanfelügyelője. Hozzátette, az udvarhelyi önkormányzatnak legkésőbb január 9-éig kell elküldenie a város oktatási hálózatára vonatkozó tervet, amit aztán a tanfelügyelőség vezetőtanácsa elemez, majd jóváhagy, vagy módosításokat javasol. Hangsúlyozta, a tervezet megvitatására szervezett kerekasztal-beszélgetések egyikén merült fel a pedagógiai líceum jogi személyisgének megszüntetése és egy másik intézménnyel való összevonása. Görbe szerint az évek során már többször felmerült, hogy Székelyudvarhelyen túl sok önálló jogi személyiséggel rendelkező tanintézet van, de eddig minden évben került olyan megoldás, hogy megmaradjanak.

„Nem annyira az osztályok számáról, mint inkább a szervezeti struktúrákról van szó. Emellett az is gond, hogy az utóbbi évtizedben több mint 35 százalékkal csökkent a gyereklétszám, de az intézmények száma maradt, és mind ugyanannyi osztályt indít, ami nem biztos, hogy a minőséget segíti elő” – mondta. Szerinte az önállóság megszüntetése nem egyenlő a tanítóképzés megszüntetésével, hanem azt jelenti, hogy nem lesz igazgatója, pecsétje és saját könyvelése az iskolának, illetve az érettségi oklevélen is annak az intézménynek a neve fog szerepelni, amellyel összevonják. Elmondta, hogy az udvarhelyi önkormányzat elkérte a beiratkozási adatokat, és úgy érzi, jó szándékuk van a módosítással.

Görbe magyarázata szerint ha kevesebb elméleti osztály van és több szakiskolai osztály, akkor többen fognak jelentkezni szakoktatásra.

peda alairas-pa-5_bAz elméleti osztályok csökkentésével vennék rá a diákokat, hogy szakiskolába iratkozzanak

A polgármesteri hivatal kezdeményezésére szeptemberben tartottak egy kerekasztal-beszélgetést az oktatási hálózatról, amelyen részt vett a város iskolaigazgatóinak többsége. „A jelenlevők mind egyetértettek abban, hogy Székelyudvarhelyen az oktatási rendszer összetétele már nem a legmegfelelőbb, változtatni kellene rajta. Ez az igény nem a polgármesteri hivatal részéről hangzott el először, hanem a részt vevő iskolaigazgatók jelentették ki, hogy jó lenne, ha az oktatás elmozdulna jó irányba. Elhangzott, hogy túl sok az elméleti oktatás, és kevés hangsúlyt fektetnek a szakoktatásra. Ezzel én is egyetértek” – mondta el a hivatal oktatási szakbizottságának elnöke, aki többször is hangsúlyozta, hogy a pedagógiai líceum jogi státuszának megszüntetése csak egy lehetőség, de a hivatal nem ragaszkodik hozzá. Azt is elmondta, együtt és külön-külön is meghallgatták az igazgatókat és ötleteiket, több alternatíva is született a szakmai oktatás erősítésére. Hangsúlyozta, hogy nem született döntés, még várják a javaslatokat, ezért értetlenül áll a „hisztériás helyzet” előtt, úgy érzi, hogy „majdnem valamilyen forradalom” robbant ki Székelyudvarhelyen, ami szerinte nem fogja megoldani a város oktatási problémáit.

„Célunk valamilyen szinten csökkenteni az elméleti oktatást, és ezzel egyenes arányban növelni a szakoktatást, erre várjuk az igazgatók javaslatait” – fogalmazott Lőrincz Edit. Az udvarhelyen működő középiskolai osztályok közel ötven százaléka elméleti, szerinte azonban nem valószínű, hogy Székelyudvarhelynek szüksége van ennyi elméleti osztályra. Arról is érdeklődtünk, hogy készítettek-e felmérést az osztályok eredményességéről: Lőrincz szerint ez most van folyamatban, de úgy véli, nem biztos, hogy a tanulmányi eredmények alapján kell ezt eldönteni.

Megfoghatatlan dolgok, inkább szándéknyilatkozatok hangzottak el a hétfői gyűlésen, nem lehetett eldönteni, mi a végső cél, így a szülők és pedagógusok is értelemszerűen nemtetszésüket fejezték ki. „Mindenki úgy érezte, nem volna jó az iskola jelenlegi szerkezetéhez hozzányúlni” – mondta Novák Károly, a Benedek Elek Pedagógiai Líceum történelemtanára. Szerinte érthetetlen, hogy miért pont az ő intézményükkel kezdenék az átalakítást, hiszen a javaslatot nem támasztották alá tanulmányokkal. „Az aláírásgyűjtés célja bizonyítani, hogy nem csak mi vagyunk ezen a véleményen” – mondta a pedagógusok és szülők által indított aláírásgyűjtés céljáról. A petíciót már az interneten is alá lehet írni, a közösségi oldalakon is aktívan tiltakoznak a lehetséges átszervezés ellen az iskola jelenlegi és volt diákjai, tanárok és szülők egyaránt.

Komment




Hozzászólás száma:
Név:
Biztonsági kód
Elfogadom a mércét
30.
bajbanvagyte
2016.12.23., péntek [21:32]
Mindenki tudja , hogy az alpolgármester s a refis igazgató egy és ugyanaz a zenekar!
29.
gimis
2016.12.23., péntek [21:20]
A hisztériát az alpolgármester s társai generálták a hozzá nem értésūkkel!!! Az az igazság , hogy Orbán Árpi bácsi mellé célzott!! De nagyon nagyon!!!
28.
Memória
2016.12.23., péntek [20:01]
Emlékeztető
Nem volt „övön aluli ütés” az iskola védelme, hiszen kevesen emlékeznek arra, hogy a Peda ellen ez a negyedik támadás. 1990-ben Vodă Valer bukott igazgató az FSN és a Har-Cov bizottság segítségével, Maroshévizre akarta költöztetni a Tanítóképzőt. A Református Kollégiumba való beolvasztásra tett kísérlet meghiúsulása után, a Református egyház „kilakoltatta” az 1927-ben, általa alapított Tanítóképzőt. A harmadik merénylet a „PSD-s” Anda Janosi főtanfelügyelő idején történt, amikor Hargita megyében tíz osztállyal kevesebbet hagytak jóvá Bukarestből. Nyilván akkor is a Peda tönkretétele, egy osztály elvételével kezdődött volna. Most a negyedik támadást, „jó magyar” emberek kezdeményezték, úgy, mint a másodikat.
27.
semmije
2016.12.23., péntek [18:51]
A Peda meghúzza magát, ahogyan tud. Nincs bentlakása, nincs kantinja, nincs aligazgatója stb. Létezik, de azok diákok máshol is lehetnének. Érződik, hogy erőltetett a létezése.
26.
bajbanvagyte
2016.12.23., péntek [15:43]
Melyik világrészen élsz ? :))) Melyik Refi van lemaradva ? Kicsit hamarabb kelj fel mielőtt ilyeneket írsz :)
25.
hat igen
2016.12.23., péntek [10:21]
Hát igen. A fő mufty rejtve van
24.
dante
2016.12.23., péntek [10:20]
Valljuk be, a szakiskolás diákok többsége tróger, iskola és munka kerülő. Vannak kivételek de az általános helyzet ez. Hiába erőltetik, mint éhes ember a sz**ást, mert attól még nem lesznek jobb eredmények a szakiskolákban, hogy több lesz a diák (mivel megszűnik egy elméleti líceum). Csak még több, a társadalom fejlődésére káros egyén. Majd amikor a szakiskolák és szakközépiskolák is felmutatják ugyan azokat az eredményeket (legalább az érettségin), mint a gimi, refi, peda, majd akkor lesz érdemes ilyesmiről beszélni. Addig is egy gazemberség összevonni (vagyis megszüntetni) egy elméleti líceumot.
23.
buzogány
2016.12.23., péntek [08:24]
Nem értem, miért zavarhat valakit az, hogy Udvarhelyen sok az önálló iskola. Talán jobb lenne összevonni, amint a falusi iskolákkal tették egy községen belül, és így sok kis falucskában megszűnnek még az elemi osztályok is? Nincs egy olyan ember, aki egy kérést az állam nyelvén megírhatna egy falusi embernek... Kínában sok a kínai, egy iskolavárosban sok az iskola, hát ilyen egyszerű.
22.
Nebántsd
2016.12.23., péntek [05:00]
Milyen bajban van a Refi , te "Bajbanarefi"?Hogy könyörögnek a szülők , hogy oda irathassák gyermekeiket , felekezettől függetlenül? Vagy hogy úton útfélen, házakba bekopogva aláírást gyűjtenek ellene szent Karácsony előestéjén?
21.
gimis
2016.12.22., csütörtök [23:13]
[Nem ütötte a mércét]
20.
Bajbanarefi
2016.12.22., csütörtök [21:57]

Egyszeru a keplet. A refi az erettsegi eredmenyekben le van maradva mint a borravalo a Gimi es a Peda utan, hozzajuk csatoljak, hogy igy jo pedagogusokat szippantsanak fel es hatha megszorongatjak a Gimit (nem fogjak). A Gimihez nem mernek nyulni, abbol nagyon nagy gebasz lenne. (...)

19.
dux
2016.12.22., csütörtök [20:57]
Hülyeséget beszélsz,miért nem számolják fel a gyengén teljesítő iskolákat,hármat is tudnék mondani.Miért kell elrontani azt ami jól működik?
18.
Volt diák
2016.12.22., csütörtök [18:56]
Kedves Józsi33!

Az Igazgatónak kötelessége az iskolát megvédeni, és ezt lelkiismeretesen teszi - székkel vagy szék nélkül. (Nem minden az anyagiakról szól.) Hagyhatná az egészet lazán, hisz sajnos közeledik a nyugdíjkor felé, de aki több évtizedet az iskolának szentelt, ahhoz hozzá nő akaratlanul is. Fontossá válik. Itt most nagyon nem az igazgató hozzáállása a téma, hanem egy olyan iskola létjogosultsága, ahova szívesen, büszkén járnak a diákok, és fájó szívvel búcsúznak a kicsengetéskor, de mégis örömmel, mert tudják a ráfordított munka gyümölcsöző. Sokat lehetne erről beszélni, de nem akarom untatni, csak arra kérem ne bántsák az Igazgatót, és vegyék észre a kívülállók is, hogy a Peda Székelyudvarhely egyik kincsesbányája, szellemi tőkéje, amit vétek lenne elherdálni. Köszönöm, hogy elolvasta.
17.
Noràdàs
2016.12.22., csütörtök [18:06]
Rossz helyre nyùltak az is igaz, de nekik is igazuk van abban hogy a szakoktatàst kell erősiteni a vàrosban.ott a Bànyai, a Kòs, a Murok - ez a hàrom hatalmas iskola szerintem elèg untig szakoktatàsra. Eddig is azok voltak csak meg kell erősiteni őket jò szakember kàderekkel ès felszereltsèggel
16.
véndiák
2016.12.22., csütörtök [17:41]

Nem tudom miért nyilatkozott a sajtónak Orbán Árpád ugy, hogya peda ügy hisztéria, ugyanis a polgármesteri hivatal egy másik embere nyilvánosan más tanintézményben ugyancsak felvetette a témát. Görbe férebeszél. Fogalma nincs a kijelentése sulyáról. Gyakorlatilag megszüntetne alaptalan és éretlen magyarázatokkal egy magyar iskolát (...). A Peda Udvarhelyé, ez igy is kell maradjon.

15.
Székely Atyafi
2016.12.22., csütörtök [16:48]
És így is ír alá minden íratott.
Miért nem a gyengén teljsítő liceum-i osztályokból akarnak felszámolni, miért pont a legjobbat.
14.
Gerincné
2016.12.22., csütörtök [16:31]
[Nem ütötte a mércét]
13.
agnesagneske
2016.12.22., csütörtök [16:28]
Nem, nem tudjak mit beszelnek.
Es szeretnem azt hinni hogy nem tudjak...nem pedig azt hogy mindez elore kitervelt es szandekos :(

Az onkormanyzat ezt nem szabadna hagyja.
12.
agnesagneske
2016.12.22., csütörtök [16:25]
Pontosan!!!
11.
Pedáért
2016.12.22., csütörtök [16:25]
Kedves Udvarhelyiek!Görbe szavai után a Peda tényleg támogatottságot érdemel, hiszen tisztán kimondta, hogy a Peda jogi személyisége megszűnne. "Nem lenne igazgatója, pecsétje az iskolának, az érettségi oklevélen másik intézmény neve szerepelne". Komolyan, ezek az emberek tudják, hogy miről beszélnek ? Mert felelősséget kell vállaljanak a szavaikért! Ezek után ez nem Peda hisztéria, ez tényleg egy nagyon komoly ügy kezd lenni Udvarhelynek is!
10.
agnesagneske
2016.12.22., csütörtök [16:23]
Azert azt szogezzuk le, hogy nem a Peda soraibol kimarado diakok toltenek fel a szakiskolakat. Nem is ertem...
Persze eloszor jogilag nem.letezne csak...aztan kovetkezo lepeskent mar azt szuntetnek be eloszor ami a senki kutyaja.

Azt hittem intelligensebb a varosvezetes ennel, minthogy a Pedat piszkaljak.
9.
apuka
2016.12.22., csütörtök [16:13]
Görbe főtanfelūgyelô úr!!! Ha Öntől elveszik az aláírás jogot, a pecsétjét, elveszti a politikai támogatottságát, visszavonják a kinevezését akkor is úgy fogja érezni , hogy Ön a Főtanfelūgyelő Úr vagy csak szimpla Görbének fogja érezni magát?? Önállóság elvesztése az identitás elvesztése, vagyis a Peda megszűnése!! Ne manipuláljon!! A Peda amely az udvarhelyiek egyik szimbóluma az meg kell maradjon független, világi és autonóm intézménynek!! Kellemes ünnepeket!!
8.
Jozsi33
2016.12.22., csütörtök [16:10]
azt hiszem jelen helyzetben a hisztit kivalto iskolaigazgatora is pontosan illik a feneke alol kieso szekre vonatkozo metafora.
a helyzet az, hogy tenyleg kevesebb a gyerek, es mig anno pl kereszturrol is sokan jartak ide, most ott is van szakoktatas, azzal is csappant egyet a diakletszam.
talan tenyleg sok az iskola es az osszevonas elsosorban a tanari es adminisztrativ allasok megszuneset eredmenyezi majd. szerintem ezert van a nagy hiszti.
gyereket az utcan nem fognak hagyni, az biztos.
7.
sófali2
2016.12.22., csütörtök [15:52]
Igaza van Sófalinak. Ha nincs igazgató, az intézmény olyan lesz, mint a senki kutyája. Lassan elveszti a jellegét, lényegét.
Azt vizsgálja meg Görbe Péter az okos társaival együtt, hogy miért lehet olyan, hogy aki nem jut be a szakiskolába, mert nem tud eleget, azt beírják az üresen maradt elméleti osztályokba? Magyarul: aki nem tudott annyit, hogy bejusson egy szakiskolába, azt 4 év múlva elküldik érettségizni. Ebben mi a logika?
Görbe Péter iskolákat támogató megoldásairól sokat tudnak beszélni az érintettek. Nekik egy dolog fontos: a fenekük alatt levő szék biztonsága.
Ne beszéljen hisztériáról, mert sajnos az a tapasztalat, hogy mindent véghezvisznek, amit elterveznek, nem érdekli őket a gyermekek érdeke, a közösség véleménye. A Pedában tudják ezek szerint, hogy az egyetlen esélyük a nyilvánosság. Én nekik drukkolok.
Különben, ha fölösleges embereket keresnek, nézzenek szét a portájukon, a tanfelügyelőségen, a sok aktatologató, fontoskodó egyén között. Mindig arról beszélnek, hogy nekik milyen nehéz, de ha inog a szék, foggal -körömmel kapaszkodnak.
Hajrá Peda!!! Ne hagyd magad!!!
6.
Szulo
2016.12.22., csütörtök [14:53]
Majd virágoztatják ez által a Marin Predat
5.
elitizmus
2016.12.22., csütörtök [14:22]

A Peda az igazi ertekeket helyezi elonybe, nem a hamis elitizmust!!!!!

4.
bozgor
2016.12.22., csütörtök [14:08]
meddig utjuk a kutyat fa nelkul?!
3.
delphi
2016.12.22., csütörtök [13:36]
„Nem a Benedek Elek Pedagógiai Líceum bezárásáról van szó, hanem arról, hogy megszűnne a jogi személyisége." - Na, ez mondat a javabol!
2.
sófali
2016.12.22., csütörtök [13:03]
Amelyik iskolában az igazgatói felügyelet megszűnik, az készülhet arra, hogy az oktatás hanyatlása szabadesésbe kezd. Még akkor is, ha szuper pedagógusok oktatnak.
1.
rögeszme
2016.12.22., csütörtök [12:21]
Sok hűhó semmiért.
Hozzászólások30