Székelyhon.ro
2017. február 27., hétfő; Ma Ákos, Bátor napja van
Rss Facebook oldal Twitter oldal Youtube csatorna Google +1 oldal

Makó Zoltán vitatja főnöke, a rektor meglátását

Iszlai Katalin | 2017.01.11. [11:27] | Utolsó módosítás: 2017.01.11. [11:57]

Értetlenül áll Makó Zoltán, a Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem (EMTE) dékánja az egyetem rektorának egyik kijelentése előtt, ezért a téma kapcsán saját meglátását is elmondta.

sapientia tanevnyito vn 013_bMakó Zoltán, a Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem Csíkszeredai Karának dékánja

A Dávid László rektorral készített interjúnkban a Sapientia – EMTE vezetője többek között azt nyilatkozta, hogy: „azt a trendet is figyelni kell, hogy kevés fiatal vállalja, hogy Csíkszeredába megy egyetemre, még akkor is, ha ütőképes és jó szakokat tudnak felmutatni. Azzal kell szembesülni, hogy a vonzáskörzete csak a szűk régióra korlátozódik, és egészen más a helyzet a kolozsvári és a marosvásárhelyi karok esetében, ahová sokkal több helyről érkeznek hallgatók.” Makó Zoltán, a Sapientia EMTE Csíkszeredai Karának dékánja erre a kijelentésre kívánt reagálni.

„A tavalyi évben Csíkszeredában a jelentkezési trend valamilyen szinten megfordult az előző évekhez képest. A gazdasági informatika szakon például túljelentkezés volt, és a többi szakunkra is a tavalyelőtti számokhoz képest többen jelentkeztek: általában húszas körüli létszám van mindegyiken, de van, ahol még több is. Azokon a mérnöki szakjainkon, amelyekkel gondok voltak az előző években, szintén nőtt a jelentkezők száma. Rengeteg munkát fejtettünk ki, hogy megmutassuk, Csíkszereda is létezik, és ennek volt is hatása. 2011-től a diáklétszám állandóan csökkent, de a tavaly másfélszeres jelentkezés volt: az előző évi számokhoz viszonyítva tavaly csak Csíkszeredában jelentkezett több diák a többi helyszínhez képest. Az interjú azon része, amelyben a rektor úr azt mondta, hogy a székelyföldi régiókból jönnek a hallgatók, valóban úgy is van. Túlnyomó többségük Hargita, Kovászna és Maros megyéből jelentkezik, de van magyarországi, bákói, Szilágy megyei, Fehér megyei, kolozsvári és szatmári hallgatónk is. Az alapvető cél, amikor megfogalmazódott, hogy Székelyföldön létrehozzunk egy egyetemet az volt, hogy székelyföldi hallgatóknak biztosítsunk felsőfokú oktatást. Soha nem volt kitüntetett célunk, hogy minden megyéből hallgatókat vonzzunk, a székelyföldi diákokat céloztuk meg. A Sapientiának az volt a küldetése, hogy Székelyföld felemelkedését segítse” – hangsúlyozta Makó.

Komment




Hozzászólás száma:
Név:
Biztonsági kód
Elfogadom a mércét
22.
Adata
2017.01.24., kedd [13:57]
Az alábbi Erdélyi Riportban megjelent írás adatai mellett, fontos észrevenni, hogy a dékán folyamatosan a jelentkezők számának és nem a felvettek számának emelkedéséről beszél. Azt pedig mindenki tudhatja, hogy a jelentkezők számának emelkedése nem föltétlen jelenti a felvett diákok számának emelkedését is, hiszen sokan több helyre jelentkeznek és csak egyetlen intézménybe járnak majd.
21.
Adata
2017.01.24., kedd [13:33]
Úgy a rektor, mint a dékán mondhat amit akar. A számok azok számok és tények maradnak: http://erdelyiriport.ro/tarsadalom/beszedes-szamok-fogyatkozo-hallgatok
20.
Szovjov János
2017.01.13., péntek [13:53]
Így van Bolyai. Egyetértünk. Ebben nem is volt vita. Ezért van igaza a dékán úrnak.
19.
Bolyai_pontosabban
2017.01.13., péntek [13:36]
Olvasom a hozzászólásokat és következetesen ,Bólyai,-t írnak, így hosszú ó-val, amikor az pontosabban Bolyai.

A dékán úrnak igaza van abban, hogy tavaly-tavalyelőttől van egy megforduló trend. Ebben talán az is közrejátszik, hogy egyetemi arculata lett az épületnek, nem csak egy a kommunista hotelépületek közül.

A rektor úrnak abban van igaza, hogy a trendeket figyelembe kell venni, ez gondolom eddig is így volt. Egy nagy intézmény vezetője normális hogy hosszú távú stratégiákban gondolkozik. Ebben viszont Székelyföld is jelen kell legyen valahogy, mert azért ott az igazi csíki sör és ott vannak a többi eredmények.

A tágabb erdélyi magyar felsőoktatási palettán szükség van a Sapientiára ugyanúgy, ahogy a Babes-Bolyaira (kicsi o-val). Gondoljunk bele, az egyik végül is magyar egyetem, a másik multi-kulti. Na most ez utóbbi szóról kinek mi jut eszébe... Vagyis vannak tanszékek, leszűkített kerettel. Nagy játéktér nincs az UBB-n magyar értelemben.

Másrészt külön kérdés, hogy az Y vagy Z vagy milyen generáció hol fog dolgozni, ha mondjuk nincs ipar?
Vagy másik kérdés, hogy miért éri meg magyarul tanulni és nem román egyetemre menni? Filozófikus kérdés, mégis lehet a megmaradásunk ezen múlhat...
Harmadrészt az egész román oktatási rendszert ha nézzük, az első osztálytól a felsőoktatásig, annyi a kérdőjel, hogy csak győzzük számolni...
18.
Magor
2017.01.13., péntek [12:10]
Az első két bekezdésedet nézd még egyszer át. Első az én felvetésem és azt követi a te válaszod. A kettő egymással köszönő viszonyban sincs. Nem ugyanarról beszélünk. Én az Sapientia szinvonaláról, te meg Kolozsvár lakósságának a fogyásáról. Mi köze a kettőnek egymáshoz?
A Babes-Bólyai jelenleg az egyik legjobb Romániai egyetem (ha nem a legjobb) régebb is az volt. Nemzetközi szinten is számon tartják. A Sapientia meg egy röhej. Még szűkebb pátriájában Erdélyben is levigyorogják a Sapientiás diplomát.

Na de, ha felvetetted a lakosság fogyását, akkor előbb jobb lett volna, ha megnézni a statisztikai adatokat, aztán elgondolkozni felette és legvégül hagyni a francba ezt a kérdést. Mert óriási különbség van Kolozsvár és Csíxereda lakosságának a fogyása között. Nagyon nem mindegy, hogy 1992 és 2011 között az egyik fogy 328.000-ről 309.000-re, a másik meg fogy 46.000-ről 37.000-re. Számold ki a félkezeden, hol volt nagyobb arányú a fogyás.
De ismétlem, ennek az égadta világon semmi köze az egyetem szinvonalához.

Ui.
Hát, dehogynem mennek Bólyaisok is külföldre. Csakhogy az ők diplomájukat elfogadják, sőt még keresik is, a Sapientiást meg csak lesajnálják. Kár az időt és a pénzt pocsékolni ilyen Sapientiákra.
17.
bd.
2017.01.12., csütörtök [19:50]
Általában egyetértek azzal amit írtál. Csupán az alábbiakhoz szeretném még hozzáfűzni egy gondolatsort. Íme az idézet: „azt a trendet is figyelni kell, hogy kevés fiatal vállalja, hogy Csíkszeredába megy egyetemre" - ezt jelentette ki a rektor úr,

Értelemszerűen, ez a mondat a Sapientia egészét érintő (ide értve a Kolozsvári és a Marosvásárhelyi karokat is) hosszútávú fejlesztési problematikájába illeszkedik. A problémafelvetéssel nem is lehet és nem is érdemes vitatkozni. Ezek tények, aminek megvan a maga objektív magyarázata is. Aki más szakmát szeretne tanulni, mint azt amit a Csíkszeredai kar kínál, az nyilván el fog menni vagy Kolozsvárra, vagy Marosvásárhelyre, netán Iasiba, Temesvárra, vagy éppen Bukarestibe. Ugyanakkor sokan, ha éppen megtehetik (tekintettel a költségekre) szívesebben választanak maguknak tanulmányaikhoz, egy nagy múltú hagyományokkal bíró egyetemi központot. Ez már eleve egy más élettapasztalat ami a tanulmányokkal egy időben megszerezhető. Ha megtehetik, hát miért ne.

És még azt is a figyelmébe ajánlanám az itt "minden igazságot tudó vélem-formálóknak" hogy Csíkszeredában ugyan működik és szerintem is jól működik az egyetemi képzés, de ahhoz, hogy itt hét határon át híres egyetemi központról beszélhessünk, ahhoz még sok víznek kell
lefolynia az Olton. Mindehhez az alapok megvannak, a kar munkatársai értik az irányt és teszik is a dolgukat. Érdemes több empátiával és megbecsüléssel figyelni a munkájukat.
16.
mnamármost
2017.01.12., csütörtök [14:20]
Mnamármost! Ez is itt jelent meg, hogy kutatói ösztöndíjat nyertek a sapientiás hallgatók: http://szekelyhon.ro/magazin/a-kutatoparos

Szeretjük a panaszt és a szidást, de még jobban szerethetnénk egymást! :)
15.
észrevételek
2017.01.12., csütörtök [13:26]
"Nem kell az egyes egyetemek alacsony színvonalát a Bolognai rendszerrel takargatni. Nem kell. Főleg olyanoknak nem, akik azt se tudják, hogy azt eszik-e, vagy isszák. Mint például Szovjov János. Amelyik egyetem színvonalas volt a Bolognai rendszer bevezetése előtt, az a bevezetés után is az maradt. Például a Babes-Bólyai. De amelyik "egyetemet" azért hozták létre, hogy egyesek becsvágyát kielégíthessék."

Kérdem én tőled Magor, hogy Kolozsvár lakossága nem fogy? Az erdélyi magyarság nem fogy? Mindenki, aki a Babes-Bólyait végzi itthon marad?

Kötve hiszem, mert nem ezt mutatják a statisztikák. Ha egy egyetem olyan környezetben van, ahol a vállalkozók nem támogatják, meg van halva, így van ez Kolozsváron is, és így van Csíkszeredában is. Másfelől a Z generáció és az ezt követő generációk éppen, hogy hozzá kell szokjanak az élet hosszig tartó tanuláshoz, mert a helyzetük állandóan változik. Ha nem lenne Csíkszeredában a Sapientia, sokkal kevesebb lehetőség adódna a helyi fiataloknak az érvényesülésre.

És a zárógondolat: : „azt a trendet is figyelni kell, hogy kevés fiatal vállalja, hogy Csíkszeredába megy egyetemre" - ezt jelentette ki a rektor úr, holott a jelenlegi tanévre másfélszer annyian jelentkeztek, mint az előzőre, szóval érthető Makó Zoltán dékán felháborodása.

Mondjuk az újságírót sem értem, mert tudomásom szerint ő is az egyetem diákja, és amikor a rektor a trendről helytelenül beszélt, visszakérdezhetett pontosíthatott volna.
14.
Szovjov János
2017.01.12., csütörtök [12:40]
Nem biza. S ráadásul nincs egyeneságú hatása a népszaporulatra. Inkább te vagy középső fék.
Ami pedig a jó politikusokat illeti, azokat ösztönözni kell. Ejsze buta parasztot akarsz a közösség vezetpőjének, vagy magadra gondoltál? A kiművelt emberfők viszik előre a világot. De az nem te vagy.
A Sapienciát azért hozták létre, hogy a hegy jőjjön Mohamedhez. Ezért van igaza a dékánnak. A többi a te hasatütős kitalációd, téves beidegződésed,. aalaptalan feltételezésed. Időt is kárt pazarolni rá. Nem ártana egy cseppet kinézz a fejedből, mert erőst vaksira sikerült a beírásod.
13.
Magor
2017.01.12., csütörtök [11:45]
Figyelj, te jobbfék! A Sapientia végzősei közül nem kerülnek ki politikusok? A politikát - ezt a jelenlegi "jó" politikát, nem a politikusok csinálják?
Húúúú, de egy hatalmas toplónak adsz te enni!

Kivel lehetne "erősíteni" az ilyen Sapientia nevű egyetemeket? Szovjovjánosokkal? Nem kell az egyes egyetemek alacsony színvonalát a Bolognai rendszerrel takargatni. Nem kell. Főleg olyanoknak nem, akik azt se tudják, hogy azt eszik-e, vagy isszák. Mint például Szovjov János. Amelyik egyetem színvonalas volt a Bolognai rendszer bevezetése előtt, az a bevezetés után is az maradt. Például a Babes-Bólyai. De amelyik "egyetemet" azért hozták létre, hogy egyesek becsvágyát kielégíthessék. Igen. Egyfelől, hogy tücsök, bogár vadvirág egyetemi diplomához juthasson. Másfelől, hogy becsvágyó egyetemet végzettek egyetemitanárkodhassanak. Igen.
Úgy, hogy helyezkedj el szépen a lapidon, mert sötét vagy agyilag, mint néger ülepe az alagútban.
12.
bd.
2017.01.11., szerda [18:58]
Szerintem meg Makó Zoltán dékánúr egyáltalán nem vitatja a főnöke, vagyis a rektorúr meglátását és nem is áll értetlenül a rektorúr kijelentése előtt. Örvendetes tényeket közöl arról, hogy immár egyre több székelyföldi fiatal választja ezt az oktatási intézményt, sőt mi több most már a nem székelyföldi megyék fiataljainak az érdeklődését is sikerült felkelteni az itt zajló képzések iránt.

Mondja már meg nekem kedves Iszlai Katalin: Hol érhető tetten a dékánúr megrökönyödése? Mi értelme van az ilyen csúsztatásnak?
11.
Szovjov János
2017.01.11., szerda [18:47]
Ennek ellenére nem megszüntetni kell, hanem erősíteni. Egyébként amióta a bolognai rendszerre áttértek, az egyetemek nem mások, mint puszta diplomagyárak. Nagyon kevés értékes, elhibvatott ember kerül ki a padiok közül. Inkább a sok infó, túlképzettség nagy fizetési igényekkel, de hasznosítható tudás zéró. Ez a Bábesre is érvényes. Egyébként A dékánnak igaza van.
10.
nem egyetem
2017.01.11., szerda [18:24]
A csíki Sapientia színvonala jelenleg meg sem közelíti még egy gyenge elméleti líceum színvonalát sem. Ez úgy a jelenlegi diákságra, mint az ott oktató emberekre is igaz.
Igazából a csíki Sapientia legnagyobb baja az a sok kétes tudományos munkásságú ott dolgozó ember, akik bár oktatnának, de ehelyett csak kioktatnak bárkit (hogyan lehetséges például az, hogy többen buktak középiskolában több évig is abból a tantárgyból, amit most ők oktatnak?). Mellette pedig saját állásuk megtartása érdekében boldog-boldogtalant kiengednek oklevéllel a kezében, röhejessé téve ezzel az intézményt.
9.
Szovjov János
2017.01.11., szerda [17:05]
Aha, s azok miatt nem szaporodik a magysarság. A Sapienciát ne kavard a politika-csinálók közi. Vannak nála súlyosabbak. A politika az önmagában nem rossz. Közügyet jelent. Azt írtam, hozzá nem értés. Ha jól kezeli a jelenségeket, akkor a politika tud lépni csak, nem az egyetemek.
Jó nagy balfék vagy te.
8.
egyetem?!
2017.01.11., szerda [16:30]
Ez így butaság.
1) A Sapientián kapott képzettséget most hadd ne kezdjük ecsetelni. Hagyjuk!
2) Az egyetem nem engedi sehova. Nem is küldi.
3) Azok a végzettek elmennek maguktól, amikor ráébrednek, hogy itthon nincs rájuk szükség. Amikor ráébrednek, hogy Svájcba, Dániába, sörözőkben, farmokon sokkal többet tudnak keresni, mint amennyiről itthon álmodtak.
4) Nem is értem, hogy mi a francnak kellett ennyi "egyetemet" létrehozni. Ezzel csak felhígultak az egyetemek.
5) Azt sem értem, hogy a Sapientia mitől egyetem? A színvonala legfennebb egy jobb középiskolának felel meg.
7.
Magor,.,.
2017.01.11., szerda [16:18]
A politika-csinálókat viszont az egyetem képzi. Roppant erős eresztés lehetsz, te észlény! Lehet, téged is a csíki Sapientia képzett ennyire ki.
6.
Szovjov János
2017.01.11., szerda [16:09]
Itt nem a fogyásról van szó, hanem a szaporodásról. A sapiencia pedig a székelyföldért van nem kolozsvárért,
5.
hogyisvan ez
2017.01.11., szerda [15:49]
A lakoság fogyásához az egyetem is hozzá járul magasan képzet "munkásokat" enged el munkára Svajcba,Daniába a farmokra.
4.
Szovjov János
2017.01.11., szerda [15:14]
A dékán úrnak igaza van, még akkor is ha a rektúr kolozsvárpárti. Kolozsvár nem székelyföld. Csak agyelszívásra jó. Itthon is lehet tanulni. S a sapientia is azért volt kitalálva. Makónak igaza van. Egy térség lakossága nem az egyetem miatt nem növekszik, hanem a politika hozzá nem értése miatt. Gyenge eresztés vagy hej.
3.
Magor,.,.
2017.01.11., szerda [15:05]
Nem én kevertem, hanem a dékán úr - ha esetleg nem vetted volna észre az idézőjelt.
És amikor egy térség felemelkedik, akkor fogy a lakóssága. Ezt bunkisztánban így képzelik el. És te is így képzeled el - amint elnézlek.
2.
Szovjov János
2017.01.11., szerda [13:04]
Na ne légy farizeus te es, mert a rektor interjújánál meg sokan Kolozsvrra akartak futni, holott Makónak igaza van. Nem az egyetemtől függ a nép szaporodása. Mit kellkeverni a szezont a fazonnal?
1.
Magor,.,.
2017.01.11., szerda [11:54]
"A Sapientiának az volt a küldetése, hogy Székelyföld felemelkedését segítse” – hangsúlyozta Makó."
És gyönyörűen emelkedik is a székelyföld. Csak éppen a lakóssága fogy. Olyan ez, mint a repülő. Minél magasabbra emelkedik, annál kisebbnek látszik
Hozzászólások22